Fantastisch Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Esther Niel - WaarBenJij.nu Fantastisch Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Esther Niel - WaarBenJij.nu

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Esther

21 Maart 2011 | Nieuw Zeeland, Queenstown

De ontmoeting met Marcel en Ronald ging erg voorspoedig: we kwamen elkaar in het centrum van Melbourne al tegen en daarna zaten we allen op dezelfde vlucht naar Auckland, Nieuw-Zeeland. Gelukkig ligt dit ver van Christchurch verwijderd waar de grote aardbeving is geweest (ons volgende 'natuurramp' - we lijken ze aan te trekken).
In Auckland werden we opgepikt door de nicht van Ronald, die daar woont, en die heeft ons afgezet in op onze overnachtingsplek. De dag erna vroeg op, om met zijn 4-en de Jucy camper op te halen. Ronald is vervolgens een aantal dagen in Auckland, bij zijn nicht gebleven en wij zijn met zijn 3-en naar het noorden getrokken.
De eerste stop was bij de Bay of Islands, je raadt het al: een zeer mooie baai met allerlei eilanden. Ergens een combinatie tussen de Komodo-eilanden in Indonesië en de Whitsunday's in Australië. Hier hebben we een zeiltocht gemaakt met dit keer een echte zeilboot: was erg leuk. Richard heeft aan het stuur het snelheidsrecord van die dag behaald (7,3 knopen). Onderweg nog een stop gemaakt op een eiland en daar gewandeld met mooie views en gesnorkeld... Met dit laatste zijn we echt te veel verwend: viel een beetje tegen.
Nieuw-Zeeland is een land van activiteiten, dus de dag erna zijn we gaan duiken bij de Poor knights, volgens Jacques Cousteau een zeer mooie plek en dat bleek te kloppen. Ondanks een zeezieke Richard en Marcel hebben we toch 2 mooie duiken kunnen maken.
Na het duiken is Ronald met de bus naar ons toe gereden, waarna we weer iets zuidelijker zijn afgezakt naar de Coromandel regio. Hier hebben gewandeld en op zee gekayakd, wat erg mooi was mede door de mooie kustlijn die hier is. Tevens heeft Esther op het strand nog een gat gegraven (net een Duitser) waardoor er heet water omhoog kwam. Te heet om lekker in te kunnen liggen helaas.
Na al deze activiteiten vonden Esther en ik het tijd voor een beetje cultuur rond Rotorua. Dit hebben we gecombineerd met hot (mud) pools en geisers in het Living Maori village of Whakarewarewa. Toch wel leuk met o.a. traditionele Maori dans e.d.
Het lastige aan NZ is dat het Zuidereiland volgens iedereen veel mooier schijnt te zijn dan het Noordereiland. Maar het Noordereiland is al zo mooi.... lastig keuzes maken. Daar komt bij dat Ronald na ca. twee weken vanaf Christchurch op het Zuidereiland al weer terug moest naar NL en hij ook op het Zuidereiland nog iets wilde zien. Onze tijd, 4 weken, is ook erg krap. We hebben dus ook weinig tijd om de site up-to-date te houden...
We besloten nog 1 activiteit te doen op het Noordereiland: hiken op de Tongariro Crossing. Dit is een dagwandeling (ca. 19 km, 6-8 uur lopen) door een vulkaangebied wat o.a. gebruikt is voor de films van de Lord of the Rings. Wat een schitterende, ruige omgeving zeg. De foto's zeggen wel iets, maar toch blijft het indrukwekkender in het echt. Ronald was de snelste na ca. 4 uur lopen, de rest heeft de tijd genomen voor foto's e.d. en was na 7 uur lopen weer terug.
Gelet op de lange wandeling in de benen, was het fijn dat we de dag erna weer konden autorijden: via Wellington (met daar een paar uurtjes tijd om de stad te verkennen) en de ferry naar het Zuidereiland. Het autorijden in NZ is niet echt een straf: de omgeving is zeer mooi en met af en toe een stop bij een lookout kun je nog prima van zo'n dag genieten.
De eerste bestemming van het Zuidereiland was het Abel Tasman park in het noordwesten. Hier hebben we ook weer een dagwandeling gemaakt (de benen waren weer een beetje fit) van ca. 23,5 km. Ook hier weer genoten van de zeer mooie omgeving, echter wel jammer van alle sandflies die behoorlijk venijnig steken...Tevens was er nog een kleine Tsunami waarschuwing (dit natuurverschijnsel hadden we nog niet gehad) n.a.v. de aardbeving in Japan - wij zaten echter gelukkig hoog genoeg om er geen last van te hebben. De uiteindelijk 'tsunami' in NZ was ook slechts een golfje van 10 cm.
De laatste bestemming voordat Ronald de bus nam naar Christchurch (vliegveld was weer beschikbaar na de aardbeving) was Kaikoura, waar we met zijn 4-en nog een tour hebben gedaan om walvissen te spotten. Dit is gelukt: we hebben wel 3 spermwhales gezien. De diepstduikende walvissen die er zijn, die wel 1500 meter diep duiken om te eten en dan eens in de zo veel tijd boven komen om te ademen (het blijven tenslotte zoogdieren). Als bonus hebben we nog NZ fur seals (zeehonden) gezien en een hele grote groep Dusky dolfijnen die voorwaartse en achterwaartse salto's maakten, omhoog sprongen en heel erg leuk en speels waren. Tevens hebben we in Kaikoura nog paard gereden door het bos en door riviertjes heen: erg leuk om te doen, alleen gingen de paarden wel een beetje langzaam vonden we.
Na Ronald achter te hebben gelaten zijn we met zijn 3-en verder gereisd. Dit levert iets meer ruimte op in de camper voor de bagage e.d. Wel fijn, hoewel het met zijn 4-en ook prima te doen was. Vanaf Kaikoura zijn we via de Arthur's Pass (een ontzettend mooie route door de bergen doorgereden naar Frans Jozef. Hier hadden we uitzicht op Mount Cook en Mount Tasman en hebben we een halve dag (in de regen weliswaar) op de Frans Jozef Glacier gelopen met ijzers onder onze schoenen: een zeer leuke bijzondere ervaring!
Na deze regen hebben we de auto omgeruild en zijn we doorgereden naar Queenstown, de stad met avontuurlijke buitenactiviteiten. Eens kijken wat we hier gaan doen gelet op het grote aanbod aan tours / activiteiten. In ieder geval hebben Marcel en Richard gisteren een rafting tour gedaan en heeft Esther paard gereden (dit keer wat sneller dan de vorige keer in Kaikoura en door een mooie (Lord of the rings achtige omgeving).
Dit was het weer even voor nu, tot de volgende update maar weer.
Veel liefs van ons beiden.
Quiz-je-datje:
- Wie heeft alle autodeuren op slot gedaan met de sleutel nog binnen in de auto?
- Wie doet de was met nog een klein pakje tomaten ketchup in een zak van een trui (met als gevolg rode vlekken in de witte was)?
Wist je dat:
- Er bij wegwerkzaamheden aan werkverschaffing wordt gedaan? Er staan mensen aan beide zijden van de werkzaamheden om de auto's tegen te houden i.p.v. stoplichten.
- NZ te mooi is om daar 'slechts' 4 weken te zijn?
- In het verkeer in NZ (waar ze ook links rijden) bij afslaand verkeer de lange bocht voorrang heeft op de korte bocht - dit in tegenstelling tot ongeveer alle landen in de wereld?
- In Nieuw-Zeeland alles wordt gerecycled behalve batterijen (deze gaan gewoon bij het vuilnis)
- Richard nog niemand ten huwelijk heeft gevraagd, ondanks alle pogingen/wensen van schoonmoeders en verwachtingen van sommigen uit de vriendenkring?
- De foto’s niet direct bij het verslag staan en een beetje geshuffled kunnen zijn? Ze staan onder het kopje foto's. Uploaden lukt niet zo goed momenteel, er volgen later nog meer foto's;

• 21 Maart 2011 - 12:51

Paul:

Wordt vast weer even wennen, terug in NL over een kleine vier weken. Maar het is mooi lenteweer, en dan is fietsen in de duinen, wandelen in het park, biertjes drinken op het terras, en een concert hier, en filmfesitval daar, ook leuk hoor!

• 21 Maart 2011 - 14:44

Nithya:

Hey Es en Rich,

Wat blijft het leuk om hier mee te kunnen genieten met al jullie verhalen en avonturen!! Het klinkt weer goed! En wat een mooie foto's weer!!
    Geniet van de laatste weken, het is zo voorbij!!

Liefs uit een lekker zonnig Nederland!

X Niet

• 30 Maart 2011 - 11:09

Eli:

hey!
    Ik doe mee aan de quiz! Gok dat Rich de persoon met de ketchup en de was is (ook al is wassen een vrouwen gelegenheid. Je kan ook zeggen dat dat dan weer bevestigd wordt, mits Rich de was heeft gedaan natuurlijk). Dat van die auto op slot etc dat is Es geweest. Zie Es al voor me, met daarnaast een vloekende Rich, maar gelet op de situatie/vakantiestemming, heeft dat slechts kortstondige relatieperikelen tot gevolg gehad, dus geen gevolgen voor het aanzoek. Zou voortaan ook geen opmerkingen maken over ten huwelijk vragen etc ;-) Was t al weer bijna vergeten, maar toch vestigen jullie daar zelf weer de aandacht op. Vergeet niet: jullie hebben nog 29 dagen, maar t kan daarna natuurlijk ook nog ;-).