Weer een diploma! - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Esther Niel - WaarBenJij.nu Weer een diploma! - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Esther Niel - WaarBenJij.nu

Weer een diploma!

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Esther

23 November 2010 | Indonesië, Gili Trawangan

Hoi allemaal,

Het is enige tijd geleden, maar bij deze weer een update van onze belevenissen in Indonesië. Nadat we in Tulamben hebben gedoken zijn we iets meer naar het noordoosten van Bali gereisd, naar Amed / Jemeluk. Hier had je een baai met fantasich mooi koraal waar we heerlijk hebben gesnorkeld: echt net een aquarium! Hier hebben we heerlijk een paar dagen kunnen relaxen. We hebben nog geprobeerd de berg Gurung Seraja te beklimmen die volgens de Lonley Planet goed te doen was en waarvan de route makkelijk te vinden zou zijn.... Na enig zoeken hadden we het pad en begonnen we aan de klim, echter het was zo ontzettend warm, dat we na 1,5 uur maar weer terug zijn gegaan.... weer lekker snorkelen!

Onze volgende bestemming was Ubud, het meer culturele centrum van Bali. Hier zijn we een paar dagen gebleven, waarbij we hebben rondgewandeld en we ons met scooters in het Balinese (linksrijdende) verkeer hebben begeven... Blijft een leuke ervaring! In deze omgeving hebben we o.a. een traditionele dans bezocht evenals diverse tempels en de lokale crafts market. Voor toekomstige Baligangers absoluut de moeite waard!

Aangezien Robin en Floor een iets kortere reis hebben, zijn zij na Ubud vertrokken naar Lombok, terwijl wij nog graag naar Munduk wilden om daar te wandelen. We hebben hier dus afscheid van elkaar genomen na circa tien zeer leuke dagen met elkaar te hebben doorgebracht.

In Munduk was het heerlijk koel: we hadden ’s nachts niet eens een ventilator nodig! We hebben hier mooie watervallen bezocht en hebben met een gids een wandeling gedaan van ca 5,5 uur langs allerlei kleine plantages waar diverse vruchten en specerijen werden verbouwd. Erg leuk en ook nog enigszins educatief!

Na een paar dagen Munduk zijn we met een taxi naar Padang Bai gereden om vanuit daar met de lokale veerboot ook naar Lombok (Lembar) te varen. Erg mooi om dan het heuvelachtige Lombok met al zijn groen te zien opdoemen vanaf het water! Vanuit Lembar zijn we meteen doorgereden naar Senggigi, waar we twee dagen zijn gebleven. Heel toevallig waren Robin en Floor hier ook nog even, zodat we nog één keertje samen hebben kunnen lunchen...

In Senggigi hebben we besloten door te gaan naar de Gili-islands: een drietal tropische paradijsjes voor de westkust van Lombok. We zitten nu op het meest westelijke (het grootste en meest toeristische) eiland Gili Trawangan. De drie Gili-islands staan bekend om de mooie duik- en snorkelplekken en aangezien een duikcursus relatief goedkoop was t.o.v. losse duiken hebben we maar besloten om hier onze advanced duikcursus te volgen. Inmiddels zijn we hiervoor geslaagd! We hebben een diepe duik, een navigatieduik, een nachtduik, een (voor de kenners) peek performance buoancy duik en een visherkenningsduik gedaan. Nou een aantal vissen waren goed herkenbaar: de twee white tip reef sharks (grootste ca. 2,20 m) en de turtles bijvoorbeeld hebben we snel herkend! Was echt supergaaf!
Tussen het duiken door hebben we nog heerlijk gesnorkeld, op het witte strand gelegen, boekjes gelezen, leuke mensen ontmoet. Heel vervelend tot nu toe allemaal!
Momenteel heeft Esther wat last van haar maag, maar zodra ze weer iets beter is, hebben we het plan om de op één-na-hoogste vulkaan van Indonesie, de Gurung Rinjani (ca. 3600m) te beklimmen. Hiervoor gaan we dan weer terug naar het ‘vasteland’ van Lombok.

Dit was het weer even. Hieronder, zoals jullie inmiddels gewend zijn, nog enkele wist-je-datjes. Verder wensen wij jullie weer alle goeds toe!

Groetjes van ons beiden:

Wisten jullie dat:
- white tip reef sharks eigenlijk helemaal niet eng zijn?
- er geen malaria is op de Gili-islands, terwijl de doktoren in NL beweren dat dat wel zo is?
- wij eerst dan ook erg verbaasd waren dat iedereen in de avond maar in korte broek bleef lopen en zich niet insmeerde?
- wij beiden een nachtduik met veel stroming en een te grote groep met duikers toch veel minder leuk vinden dan een duik bij daglicht en een zicht van 30 meter onder water?
- we toch blij zijn dat we die nachtduik een keer geprobeerd hebben?
- ze ideale boekwinkels hebben: je verkoopt je boek dat je uit hebt en je koopt een nieuwe, waardoor het lezen nog betaalbaar blijft?
- nootmuskaat, avocado en kruidnagel allemaal aan een boom groeit?
- onze Balinese gids nog nooit van witte chocolade had gehoord toen hij ons cacao liet zien?

Nog een enigszins vertraagd wist-je-datje (waarschijnlijk zijn jullie al over het verlies heen) maar wist-je-dat:
- het verlies van Feyenoord tegen PSV van 10-0 zelfs in de Maleisische kranten stond?

• 23 November 2010 - 07:54

Hans Brandhorst:

Prachtig!!!!!!!!!!!!
    Maar... eten jullie ook vis? Of kijken jullie er alleen maar naar?
    Wat eten jullie daar nou eigenlijk, rijst kan ik invullen maar verder.
    Ga door met de mooie verhalen en plaatjes, binnenkort komt hier de eerste nachtvorst brrrrrrrrr..........
    Groetjes
    Hans

• 23 November 2010 - 08:28

Linda:

Mooie foto's! Zucht..wel iets anders dan die kale bomen hier in een -bijna- winterlandschap...

• 23 November 2010 - 09:35

Claudia:

Hi Esther en Richard,
    Ziet er goed uit allemaal! Leuk om te lezen dat jullie het naar je zin hebben.
    Groetjes, Claudia

• 23 November 2010 - 10:20

Liselotte:

Heerlijke verhalen! Leuk wat jullie allemaal meemaken en natuurlijk gefeliciteerd met jullie advanced! Die nachtduik doen we nog wel eens over. Heel anders als je maar met 2 of 4 man bent en achter jagende barracuda's aan kan zwemmen, kleuren goed kunt bekijken en 's avonds een haai tegen komt. Geniet ze verder.

• 23 November 2010 - 11:51

Rens:

Echt even lekker wegdromen bij jullie verhalen...!

Lombok is inderdaad prachtig....de vleutenseweg met al zijn groen, de kanaalstraat met zijn gezellige drukte...goed vertoeven inderdaad! Leuk dat jullie dat nu ook eindelijk meemaken! ;-)

Hoop dat Es snel weer haar mannetje staat en dat jullie nog een heerlijke tijd hebben. Lieve groetjes, Rens!

• 23 November 2010 - 11:58

Ingrid:

Wat een gave foto's! Ik ben diep onder de indruk! Prachtig die foto van de tempel.......
    Leuk verhaal ook weer; Richard je hebt ook je diploma schrijven wat mij betreft behaald, ha, ha.
    Geniet er lekker van daar in de verte, hier gaan we langzaam de donkere dagen in met Irene's thuiskomst als lekker lichtpunt!
    Veel liefs en dikke kussen, Ing

• 23 November 2010 - 12:07

Ed:

Ja, al die tempels op Bali kan ik mij nog goed herinneren en dan al die offers die de mensen er brengen! Ook de dansen zijn populair. De naam van de meest bekende dans ben ik even kwijt, maar die ging dat het goede altijd het kwade overwon en op het eind komt de draak in beeld en steken de slechterikken zich zelf dood! Als ik het zo hoor heb ik nu twee koele kikkers ipv stoere kinderen! Jullie liggen constant in of om het water en gaan jullie dan een heuvel beklimmen is dit na 1,5 uur al weer afgelopen :) Maar een herkansing komt er weer aan, zoals ik gelezen heb. Goed te horen dat het in Munduk niet zo warm is 's nachts. Opent perspectieven! De foto's zijn weer leuk om te zien en de onderwaterfoto van de schilpad is ook prima, dus Rich een goede aankoop die kamera van jou. Hier daalt de temperatuur naar het vriespunt 's nachts en overdag is het niet warmer dat 6°C en voor het weekend voorspellen ze SNEEUW, dus blijf maar lekker daar.
    Fijn om weer een verhaal te mogen ontvangen. Tot laterrrrrrrrrrrrrrr.

• 23 November 2010 - 12:25

Henk Jan & Sanderijn:

He landgenoten! (dubbel zelfs!)

Gefeliciteerd met jullie diploma! Het nachtduiken was dus niet heel mooi, jammer!
    Wij zitten nu in Kuta, en het is er erg leeg. Weinig toeristen, de mensen wonen in bamboe hutjes, het is dus een erg klein dorp. Weer heel anders dan andere plaatsen.
    Het nadeel is dat je om de seconde wordt aangesproken door dorpsbewoners en kinderen of je iets wilt kopen, een brommer huren enz. Het is duidelijk laag seizoen.

Ondertussen regent het nu pijpenstelen hier. Even wachten tot we terug kunnen naar ons hotel dus.

We hopen dat Esther zich snel beter voelt. Wij zijn ook nog een nachtje langer gebleven op Gili.. voor de zekerheid. Want smorgens ging het niet helemaal goed op de WC. haha! Het viel uiteindelijk mee.

Groetjes uit Kuta Lombok!

Wij sluiten ook even af met een wist je dat je..

wist je dat witte chocola geen echte chocola is en dus niet van cacaopoeder wordt gemaakt?!

(daarom wist Putu het niet)

• 23 November 2010 - 14:15

Niet:

Hee Es en Rich,

Super leuk om jullie verhalen te lezen. Jullie vermaken je daar wel, he?!
    White tip reef sharks....ben blij dat ik die niet tegen ben gekomen. Die schattige turtle wel!!
    Geniet lekker van al het moois daar en van het weer, hier is voor het einde van de week de eerste sneeuw voorspeld....:(
    Ik kijk uit naar het voglende verhaal!

Liefs, X Niet

• 23 November 2010 - 16:01

Nichtje In NL:

Heee,
    weer leuke verhalen! super dat jullie dat diploma hebben!
    lekker blijven duiken hè?
    nog heel veel plezier, en geniet van de warmte!
    tis hier 's nachts onder nul... en de eerste sneeuw wordt voor donderdag voorspeld!

lieefss, marit

• 23 November 2010 - 16:17

Haha, super gaaf joh!
    Dat grapje met spullen verkopen en nieuwe kopen kennen ze hier ook. Alles is te koop en alles willen ze opkopen, stelletje eksters zijn het hier. Geniet maar van al die mooie vissen :) Doe nemo ook de groetjes van me!
    Kus Irene

• 23 November 2010 - 21:20

Jolanda:

Jeetje, binnen een dag al 11 reacties!!
    Wat zal ik er nu nog eens aan toevoegen?
    Dat ik het verrassend vond dat Richard dit keer voor het verhaal is gegaan en inderdaad beviel mij dat ook prima!
    Dat ik hoop dat de darmen van Esther zich weer gaan gedragen en ze er niet lang meer last van heeft.
    Dat ik moest denken aan ons verblijf 30 jaar geleden aan het strand bij het Sanur Beach Hotel, toen ik Esther daar op de foto zag zitten.
    Dat ik destijds het drogen van de kruidnagelen nooit heb gezien en dat ik dat ook een heel bijzondere foto vind.
    Dat de Balinese dans die wij toen gezien hebben de Barong Dans heet en dat ik er geen touw aan vast kon knopen, haha.
    Dat ik hoop dat jullie nog heel veel zullen genieten en
    dat ik Richard nog even mee wil geven dat b.v. cocosnoten, bananen en cacao ook aan bomen groeit, (haha grapje).

Blijf vooral schrijven en mooie foto's maken en geniet van alles.
    dikke kus, mam

• 24 November 2010 - 10:10

Jaap En Anneke:

in een woord...wauw

leuk om het verslag ook te lezen en de bijbehorende foto's te zien en een beetje te kunnen ervaren wat jullie doen en zien! Echt gaaf allemaal!

Wat lijkt de drukke wereld dan ver weg als je naar de foto's van Lombok e.d. kijkt.....

Heeeeel veel plezier nog verder en blijf vooral de mooie plaatjes schieten en de leuke verhalen schrijven!

Hopen dat het met de maag van Es weer beter gaat zodat jullie die enorme berg kunnen gaan beklimmen!

XXX

• 24 November 2010 - 14:08

Esther:

Inmiddels hebben wij geboekt: overmorgen start de tocht naar de hoge berg! Direct daarna gaan wij door op een driedaagse boottocht (mag volgens mij geen cruise heten) via de Komodo eilanden naar Flores!

Onze Balinese dans was Legong, het bestond uit meerdere losse dansen.. Wij snapten er ook niet veel van en waren aan het eind suf getingeld van de muziek...

• 24 November 2010 - 15:42

Wouter:

Wow!

eigenlijk verder niets aan toe te voegen.. was superleuk om je te spreken via skype van de week. tof dat jullie je diploma hebben gehaald, gefeliciteerd!

succes met de klim

• 25 November 2010 - 00:31

Dennis Bakhuis:

Je maakt mij (en waarschijnlijk ook ons) erg jaloers. Gelukkig kunnen wij Nederlanders koud en donker duiken, dan valt die stroming en te grote groep duikers toch wel mee ;-). Verder wil ik nog tegen Richard zeggen: pas op met die Malaria. Jij hebt al meerdere bijzonderheden voor elkaar gekregen en een tweede keer.... Have fun en tot jullie volgende bericht!

• 25 November 2010 - 12:34

Beppie:

wat een verhaal voor mij zijn jullie helden wat jullie allemaal ondernemen.Maar we schelen ook heel wat jaartjes.Maar dit doe je denk ik maar een keer in je leven!Dat jullie de vulkaan gaan beklimmen ,dat is al een avontuur op zich.als ik jullie verhalen lees dan zit ik met mijn mond open ,in men eentje,maar ik geniet met volle teugen.p.s.wouter zijn verjaardag mocht ik weer meemaken,was weer oer gezellig,maar ik heb jullie wel gemist.knuffel voor jullieallebei. van beppie!

• 25 November 2010 - 21:01

Edu:

Leuk om jullie verhalen te lezen...
    Geniet ervan! Hier gaat het winter worden...

• 02 December 2010 - 12:06

Beppie:

wat een leuke verhalen, en van het fotoboek , daar geniet ik ook van.ik zie in gedachte het helemaal voor me.gr beppie