van uitbarstende vulkaan naar knallend vuurwerk - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Esther Niel - WaarBenJij.nu van uitbarstende vulkaan naar knallend vuurwerk - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Esther Niel - WaarBenJij.nu

van uitbarstende vulkaan naar knallend vuurwerk

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Esther

03 Januari 2011 | Maleisië, Malakka

Hallo beste mensen,

Om te beginnen namens ons beiden de beste wensen voor het nieuwe jaar! Even op andere, digitale wijze dan anders dit keer, maar niet minder gemeend!

Ons laatste verhaal was gestopt met de mededeling dat we in Surabaya een treinticket hadden gekocht naar Probolingo om van daaruit de Bromo vulkaan te bekijken. Helaas, helaas... het ticket was voor niets. Ik (Richard) had het plan opgevat om dit keer ziek te worden. Twee dagen met buikkrampen en koorts op bed in een gelukkig goed hotel met airconditioning en een TV op de kamer. Voor Esther iets minder, omdat er in Surabaya weinig leuke dingen waren te doen. Wel mooie kans om wat bioscoopfilms te zien. Na 2 dagen uitzieken konden we toch (met nieuwe treintickets) doorreizen naar het oosten, naar Probolingo. Vandaaruit meteen door naar Ceromo Lawang, onder de rook van de Bromo vulkaan. Nou, deze laatste zinsnede konden we letterlijk nemen: er kwamen continu aswolken uit de Bromo zetten, waarbij de windrichting gelukkig gunstig was. Dit leverde wel een bijzonder beeld op en aangezien er geen lava vrijkomt bij de Bromo was het nog steeds veilig. Aangezien de zonsopgang erg mooi schijnt te zijn, zijn we de ochtend daarna vroeg (3.00 uur) opgestaan om een berg te beklimmen, zodat we om 5.00 uur de zon zouden kunnen zien opkomen. We hadden pech: toen het licht werd bleken we in een wolk te zitten en hadden we geen uitzicht. Die middag zijn we wel nabij de Bromo zelf geweest, die in een een zeer grote (ca. 10 km) oude krater rand ligt. We vonden dit beiden zeer indrukwekkend. Ondanks de paar dagen ziekte was er nog voldoende tijd over om de tweede ochtend nogmaals vroeg op te staan voor de zonsopgang. De zonsopgang was niet te zien door de aswolk, echter het uitzicht was dit keer gelukkig zichtbaar en zeer de moeite waard. Toch blij dat we dat nog even hadden gedaan. Na deze verfrissende ochtendgymnastiek zijn we op zeer Indonesische wijze (met busschaufeurs die zeggen dat ze vertrekken, maar dat vervolgens niet doen) met de bus naar Probolongo gereden om vervolgens met de trein via Surabaya naar Yogyakarta (Yogya) te rijden. Een lange dag, waarbij we uiteindelijk in een ontzettend leuk hostel zijn beland. In Yogya hebben we de eerste dag het centrum bekeken met o.a. het paleis van de sultan (met traditionele dans), de birdmarket (die ineens verplaatst bleek te zijn) en het Vredenburgh Museum (over de historie van Java en deels ook de rol van Nederland daarin, helaas weinig in het Engels). De tweede dag zijn we naar de Borobudur geweest. We wisten niet zeker of deze zeer oude boedistische tempel beklommen kon worden door de as van eerdere uitbarstingen van de nabijgelegen Merapi vulkaan. We bleken dit keer geluk te hebben: om 11.00 uur diezelfde dag waren de meeste etages open gegaan en wij kwamen op 12.00 uur aan! Zeer indrukwekkend bezoek vonden we beiden. De laatste dag hebben we de zeer bekende hindutempel Prambanan bezocht met aansluitend een theatervoorstelling van het traditionele Ramayana ballet. Ook deze dag was zeer de moeite waard. Ineens herinner ik me dat we de eerste dag in Yogya nog een Wajang Kulit (schaduwpoppenspel) hebben gezien: het Ramayana ballet was vele malen leuker en interessanter!
Aangezien andere reizigers de treinreis tussen Bandung en Jakarta erg mooi vonden besloten we de reis naar Jakarta per trein en via Bandung (met een overnachting) te doen. Het eerste deel Yogya-Bandung was niet heel bijzonder, maar het tweede deel was wel erg mooi tussen allerlei berghellingen met rijstvelden door. Via Jakarta zijn we dezelfde dag doorgereisd naar Carita aan de westkust van Java om daar een paar dagen kerst te vieren aan het strand. Niet het mooiste strand, maar op zich wel leuk voor een paar dagen tussen met name vakantievierende Jakartanen. Eerste kerstdag hebben we ons nog op een trip getrakteerd: een bootreisje naar het actieve vulkaaneiland Kraketau. Hier zijn we omheen gevaren waarbij je af en toe aswolken zag en ook uitbarstingen van rotsen. Daarna hebben we op een ander eiland nog gegeten en gesnorkeld. Na Carita zijn we weer teruggereisd naar Jakarta en hebben we de eerste voetbalfinalewedstrijd Maleisie-Indonesie gezien en Indonesie gesuppord... helaas: 3-0 verlies. Gelukkig nog een 2e wedstrijd te gaan, maar wel het dillema of we dan in Maleisie moeten gaan zitten om daar dan feest te vieren – of toch zoals gepland in onze eerstvolgende bestemming Singapore....lastig hoor!
Singapore vonden we allebei een geweldig stad en we zijn hier uiteindelijk twee dagen gebleven in een ontzettend leuke backpacker. Op eigen houtje Little India bezocht en wat rondgedwaald en op de tweede dag met een soort gids op steps de stad doorgescheurd... wat een superleuke manier om de stad te verkennen! Wij zijn stiekem een beetje verliefd geworden op deze bijzondere stad...
Die avond weer voetbal: winst voor Indonesie, echter niet genoeg voor de eindwinst die naar Maleisie is gegaan. De dag erna zijn we met de bus naar Kuala Lumpur (Maleisie) gereden met het plan daar oud en nieuw te vieren. Nou, dat is gelukt met heel mooi vuurwerk onder de Petrona Towers (nog niet zo lang geleden het hoogste gebouw ter wereld). Daar nog geshopt in 1 van de vele malls voor een cadeautje (nieuw horloge) voor Esther, de KL Tower beklommen (althans, met een lift) met een mooi uitzicht, heerlijk gegeten in Chinatown, kortom een leuke paar dagen gehad. En nu zijn we in Malacca aanbeland: een middelgrote stad met een klein centrum met grote cultuurhistorische waarde als oud handelscentrum in de tijden van de oude Sultans, de Portugezen, de Nederlanders (met de echte VOC-mentaliteit)en de Britten.
Morgen vertrekken we naar Singapore, waarbij we in principe een vlucht hebben op de 5e naar Cairns, Australie. Dit moeten we echter nog even goed bekijken, vanwege de overstromingen in Queensland, waar Cairns is gelegen. Het kan dus zijn, dat de plannen nog iets wijzigen. We houden jullie in ieder geval op de hoogte.

Voor nu de groetjes en tot het volgende bericht,
Esther en Richard

Wist-je-dat:
- Indonesiers zeer funky slippers hebben: links een rode slipper met geel bandje en rechts een gele slipper met rood bandje;
- Esther geen rechte foto's kan maken, omdat of haar hoofd scheef staat, of haar ogen een afwijking hebben;
- Particulieren geen vuurwerk afsteken in Maleisie en in plaats daarvan elkaar om ondersprayen met nepsneeuw
- Wij beroemd worden in de Indonesische media omdat we een interview hebben gegeven over ons heldhaftige bezoek aan de uitbarstende Kraketau
- Wij beiden een nieuw kapsel hebben (dankzij de bekende kapper in KL)
- Chinezen geloven dat ze dingen naar overleden personen kunnen sturen door papieren dingen te verbranden. Vandaar in alle Chinatowns die enorm rode winkels met veel papier: wat je ook maar wil verbranden (papieren overhemden (als iemand het soms koud heeft), papieren bierblikjes, papieren laptops, papieren auto's noem maar op)het is er en anders maken ze het voor je!
- Het verkopen en kopen van kauwgom in Singapore is verboden, het kauwen zelf echter niet.

• 03 Januari 2011 - 15:21

Rens:

GELUKKIG NIEUWJAAR!!!!

En Es, van harte gefeliciteerd nog! Weer wat anders dan hier met de oliebollen je verjaardag vieren!

Volgende week hebben wij een verlate Sintekerst gepland. We hebben het plan op gevat om een slaapfeestje te houden bij Elies. Dus pyama's aan, cadeautjes ruilen en filmpjes kijken! We zullen je absoluut missen!

Droom, leef en bewonder! Ik geniet met jullie mee...!

Liefs, Rens.

• 03 Januari 2011 - 15:22

Renée:

Hoi Es en Rich,

Zie hier mijn goede voornemens, nu nog nageleefd ;)
    Dat is nog eens een andere kerst op een actieve vulkaan! Waren er nog Christenen die de kerst vierden?
    Veel plezier in Singapore, wat een verassing dat je wel kauwgom mag kauwen, ik dacht dat dit ook ten strengste verboden was, zou er maar mee oppassen. Ik hoop dat jullie reis naar Australie niet te ingewikkeld wordt.
    goede voortzetting!

Liefs,

• 03 Januari 2011 - 15:28

Elise:

Ziet er goed uit!
    Geniet ervan. Proberen snel te skypen... x
    p.s. zullen er van t weekend zeker één (of meer) op je drinken.

• 03 Januari 2011 - 15:40

Hans (ome):

De beste wensen toegewenst voor 2011. (volgens mij hebben jullie die niet)
    Alweer een leuk reisverslag, volhouden zo!
    En de foto van die kuikens!!! supergaaf!, zouden ze stil zitten als ze gepaint worden?
    Groetjes, Hans

• 03 Januari 2011 - 16:42

Greet Schouten:

Hoi Esther en Richard
    Gelukkig en gezond nieuwjaar .
    Heb weer genoten van dit geweldige reisverslag en mooie foto's die door jullie zijn gemaakt.

Groetjes Greet

• 03 Januari 2011 - 17:20

Sjoeke:

Hoi allebei,
    ook voor jullie een heel goed 2011 gewenst, het kan niet anders dan goed worden met zo'n start van het jaar! leuk weer alles te lezen en nu ook nog Australie, het houdt niet op met genieten. Jullie zien er heel gelukkig uit, houden zo,
    Sjoeke

• 03 Januari 2011 - 19:56

Bram:

Ook vanuit Apeldoorn natuurlijk de beste wensen voor 2011. We blijven jaloers en hebben heimwee als we dit zo lezen. Geniet er lekker van en we blijven jullie lekker volgen op deze weblog.

• 03 Januari 2011 - 20:16

Ingrid:

Al het goede voor 2011 en dat de tweede helft van de reis maar net zo mooi mag zijn als de eerste!
    Leuk verhaal weer!! Jammer van de buikgriep Rich, helaas je komt allemaal een keer aan de beurt....
    Maar zo te lezen mag het pret niet drukken en genieten jullie nog volop.
    Had wel graag de nieuwe kapsels op een foto gezien........maar vooruit de andere foto's maakten veel goed recht of niet recht......
    Ben benieuwd hoe jullie Australie-reis zal verlopen, het is niet zo pluis in het stuk waar jullie heen willen! Wellicht kunnen jullie ergens anders beginnen. Nou we blijven het volgen, goede reis en doe voorzichtig.
    Veel liefs, dikke kus, Ingrid

• 03 Januari 2011 - 21:56

Caroline:

hoi es en partner allereerst de beste wensen voor 2011 en dat jullie je verdere reis kunnen voortzetten de groeten en een dikke kus van mike en kim het gaat goed met ze gr caroline

• 04 Januari 2011 - 10:08

Claudia:

Ha Esther en Richard,
    De beste wensen voor het nieuwe jaar, met hopelijk een goed vervolg van jullie reis! Geniet er lekker van.
    Liefs, Claudia, Taco en Fabian

• 04 Januari 2011 - 13:18

Gerrie:

Hallo Ether enRichard,
    Allebei van mij de beste wensen voor 2011 en dat jullie nog een mooie reis voor de boeg hebben in australie/nieuwzeeland.
    En Esther alsnog gefeliciteerd met je verjaardag.Geniet iedere keer van jullie verhalen. Zelf heb ik ook een uitbarsting meegemaakt bij de bromo.gelukkig waren wij daar op tijd weg. Maar het was wel een mooi gezicht. Nu nog veel plezier met zijn tweeen. Groetjes van Gerrie

• 04 Januari 2011 - 15:35

L10:

Hé Esther en Richard.
    Ook van mij de beste wensen voor 2011.
    Wat leuk om jullie reis in woord en beeld te volgen. En vanaf het volgende 'verslag' wordt het extra leuk voor mij omdat jullie dan in Australië zijn, en daar was ik (+familie) een half jaar geleden! Sterker nog: jullie beginnen in Cairns en daar hebben wij 6 dagen doorgebracht. Ik ben heel benieuwd hoe het daar nu is. We horen wel wat over de overstromingen in Queensland, maar niet héél veel; bijvoorbeeld niets over Cairns... Ik kijk uit naar jullie volgende verhalen! Liefs, Leontien

• 05 Januari 2011 - 11:55

Floor En Robin:

Hey - inmiddels verre - reisgenoten!!

Leuke dingen hebben jullie weer gedaan en meegemaakt! En supergaaf ook vooral dat jullie wel de Borobudur op konden..! En nu, nieuw continent, nieuw avontuur... veel plezier!

Liefs en groeten van ons

• 05 Januari 2011 - 20:05

Jolanda:

Wat een mooie foto's weer! Vooral die nachtfoto van het Prambanan tempelcomplex is fraai! Daar heb je dan weer zo'n voordeel van in je eigen tempo reizen. Wij gingen destijds overdag naar de tempel en dat was dat.
    Ik neem aan dat jullie nu wel genoeg aswolken hebben gezien. Ik zou bijna zeggen: "het wordt tijd voor wat meer water..........!" Maar dat is natuurlijk een heel flauw grapje, want het is vreselijk wat er in Australië momenteel allemaal gebeurd is! Je zult er maar wonen en al je ziel en zaligheid (en je geld) in een mooi plekkie voor je gezin en je bedrijf geïnvesteerd hebben!
    Het waterpeil gaat na vandaag langzaam zakken, maar het duurt nog zeker een maand eer al het water weg is, werd vandaag verteld.
    Gelukkig liggen er voor jullie nog vele mogelijkheden om dit mooie land te gaan verkennen en we zijn heel benieuwd wat voor NIEUWE toeristische tips hierbij naar voren komen.
    Ook ik ben wel benieuwd naar de nieuwe kapsels en eigenlijk ook wel naar wie die beroemde kapper dan wel mag zijn......... Had ie nog wat krullen over, Es??
    En Richard, het is goed te zien dat je afgevallen bent. Jullie komen straks als superatleten terug met al die krachtinspanningen tijdens al die tochten!
    Hier is inmiddels de Elfstedentocht echt van de baan, maar goed, het kan altijd nog later gebeuren.
    Voor nu een goede start vanaf Cairns en tot later.

Dikke kus,
    mam

• 07 Januari 2011 - 15:56

Beppie:

Ester wel wat laat ,maar de P.c.is weer o.k.

Esther Dus v.h.g.met je verjaardag ,als nog.ESTHER EN rICHARD DE BESTE WENSEN VOOR JULIE SAMEN IN 2011.
    wAT EEN GEWELDIGE REIS MAKEN JULLIE TOCH.
    zOALS JE WEL ZULT WETEN IKNUFFEL S HET IN NEDERLAND KOUD EN NAT WEER.GR. VAN BEPPIE

• 08 Januari 2011 - 02:47

Wouter:

Hey Rich en Es! weer een lekker verhaaltje om bij weg te dromen. Ben erg benieuwd naar Singapore, jullie hebben me nou al meerdere malen warm gemaakt met goede verhalen. Foto's zijn ook weer erg gaaf, vooral die avondfoto van de Prambanan en het vuurwerk... die foto aan de voet voor de vulkaan is wel echt om in te lijsten ;)

kus Wouter