Boterham met pindakaas... - Reisverslag uit Cairns, Australië van Esther Niel - WaarBenJij.nu Boterham met pindakaas... - Reisverslag uit Cairns, Australië van Esther Niel - WaarBenJij.nu

Boterham met pindakaas...

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

17 Januari 2011 | Australië, Cairns

Hallo lieve vrienden en familie,

Allereerst willen wij jullie hartelijk bedanken voor al jullie reacties op onze site! Blijft altijd leuk om te lezen en we vinden het fantastisch dat zoveel mensen ons blijven volgen, ondanks dat we al zo lang weg zijn!

Inmiddels zijn wij aanbeland in Cairns in noord-oost Australie. Een bezoek aan de Quantas office in Singapore leerde ons al snel dat er geen omboeking mogelijk was: omdat het hier nu zomervakantie is, waren alle plekken in onze prijsrange bezet… Dus dan toch maar naar Cairns en daar maar verder kijken wat te doen met de overstromingen.

Bij deze dus een verlossend bericht: wij hebben GEEN last gehad van de overstromingen in dit gebied! Ondanks dat het hier wel regent is het niet zo extreem dat alles onder water staat!! Omdat Australie zo groot is, worden afstanden al gauw onderschat: de afstand tussen Cairns en Rockhampton is meer dan 1000 km, dus van Utrecht naar midden-zuid Frankrijk! Brisbane ligt zelfs 1700 km zuidelijker….

We hebben in Cairns eerst een dagje rustig aan gedaan en daarna nog een dag genomen om te kijken naar de beste optie voor auto kopen, huren, Greyhound bus, vliegen enz. Onze voorkeuren gingen van de ene kant naar de andere, mede omdat iedereen ons andere dingen bleef vertellen over de omstandigheden in het gebied dat wel overstroomd was die wisselden tussen ‘maak je geen zorgen, tegen de tijd dat jullie daar komen, is alles weer opgelost daar’ tot ‘er is een cycloon die vandaag de kust gaat bereiken, je kan beter zo snel mogelijk Australië verlaten’. Omdat we toch nog wat andere dingen in deze regio wilden zien, bleek uitstellen van een beslissing de enige optie. Wat we wel geregeld hebben nog die dag is een raft-trip op de Tully-rivier en onze duiktrip naar het Great Barrier Reef. De rafttrip voor de volgende dag, de duiktrip voor een weekje later.

Het raften was waanzinnig! Een hele dag en veel spectaculaire rapids met nog spectaculairdere namen als Wet & Moisty, Oh sweet Jezus en double D ; ) We hadden in de boot hele leuke mensen wat het extra aangenaam maakte!

Omdat we nog 5 dagen “over” hadden tussen het raften en de duiktrip, hebben we vijf dagen een auto gehuurd om een stukje noorderlijker te rijden naar Cape Tribulation. Deze kleine kaap is bijzonder omdat direct achter het strand het regenwoud begint. We hebben hier een aantal wandelingen gemaakt, waarvan één om 7 uur ’s ochtends. Dat bracht een mysterieus sfeertje met zich mee: laagstaande zon en niemand anders in de omgeving. Daarna zijn we zuid-westelijk gereden, naar de Atherton Tablelands. Dit is een heuvelachtig gebied met veel sugar-cane land. (Het lijkt een beetje op Noord-Frankrijk of delen van Duitsland, dus geen nood om hierheen te komen, haha!) We zijn eerst gestopt in Mossman om daar nog te wandelen in het regenwoud en te zwemmen in de rivier (of Creek, een woord waar ze hier dol op zijn).

Onze dag eindigde in een hele leuke backpacker in Yungaburra (klein dorpje in de Tablelands). We hebben daar ’s avonds nog geprobeerd de natuurlijk bij iedereen bekende platypus (je mag ook googlen hoor…) te spotten, maar we hadden geen geluk. Misschien dat we een snavel gezien hebben, maar door de vele regenval was het hier modderig en het water niet helder…

De dag erna hadden we meer geluk: een boomkangaroo en een (kleine) python tijdens een wandeling rondom een vulkanisch meer, cassowary (soort struisvogel) langs de weg, nog een boomkangaroo en een kleine varaan bij een krater en een waterval.

Toen werd het langzaam tijd om weer terug te gaan naar Cairns. Op onze weg terug naast van de schitterende omgeving genoten nog een aantal watervallen bekeken en in eentje hebben we zelfs lekker kunnen zwemmen. In Cairns ging de zoektocht naar verder vervoer weer verder en kwamen we uit bij een camper die goed te betalen was. De man van het bureau daar adviseerde ons om nog een aantal dagen te wachten met boeken tot na onze duiktrip, zodat we zeker wisten wat er met de wegen ging gebeuren, prima.

Dus wij eerst naar het Great Barrier Reef. We hadden geboekt voor drie dagen en twee nachten, waarbij we in totaal 10 duiken zouden maken (toch grappig dat we daardoor nu op het GBR meer duiken hebben gemaakt dan ergens anders op de wereld…) en zouden verblijven op een grote boot met een eigen kamer. Kostte een berg geld, maar dan heb je ook wat….
Onze eerste duik echter viel erg tegen. We zagen vooral bruine rotsen, weinig koraal en moesten bijna zoeken naar vissen. Beetje jammer, nadat je in Komodo bent verwend. Daarnaast ben ik die duik ongeveer twee keer zo snel door mijn lucht heen gegaan omdat ik me vreselijk kwaad maakte over iedereen in onze groep die aan, op of in het koraal zat. Zelfs de duikinstructeur die meewas vond het fantastisch om alles aan te raken en over te gooien met zeekomkommers. Toen we ze erop aanspraken bleek niemand ons echt serieus te nemen. De videoman aan boord vond het de grootste onzin die hij gehoord had dat het aanraken van koraal slecht was: hij deed het al 25 jaar… Dit heeft ze een leuke review op Trip Advisor opgeleverd. Gelukkig was er een leuk Fins stel aan boord dat er precies hetzelfde over dacht als wij. Daardoor hadden we gelijk aansluiting en we hebben de rest van de duiken met z’n vieren gemaakt, waardoor we in ieder geval niemand meer zagen die gekke dingen op het rif deed.

De andere negen duiken waren op een ander rif dat wel heeel mooi was. Op bijna iedere duik zagen we wel rifhaaien of schildpadden en dat gebeurt toch niet overal! Ook het koraal was hier mooi en veelvuldig aanwezig (hoewel beschadigingen door duikers wel zichtbaar waren).

Nu zijn we weer terug in Cairns: de wegen naar het zuiden zijn open en wij hebben onze campervan gereserveerd. Als alles meezit zijn wij over 12 uur in het bezit van een heuze Wicked Camper en kunnen we beginnen aan onze tocht naar Melbourne!

Daarover de volgende keer meer. Rest mij nu nog de wist je datjes.

Wist je dat:
- Alles in Australie zo schreeuwend duur is dat wij ons dagbudget bij lange na niet halen, tenzij we alleen maar boterhammen met pindakaas eten (vandaar de titel)?
- Wij dus nu ineens weer moeten koken en afwassen?
- Wij het uit eten gaan voor 5 euro dus echt missen?
- Onze rafttrip bijna 3 keer zo duur was als wat Floor en ik in Thailand voor 2 dagen kwijt zouden zijn geweest (ik durf te wedden dat je even moet slikken als je dit leest Floor!)
- Esther’s nieuwe kapsel een mooie theorie was, maar een ramp in de praktijk is aangezien zij geen grote fohn in haar tas heeft zitten….
- Wij onszelf iedere dag op een lekker Italiaans ijsje trakteren in Cairns?
- Je in Australie een boete krijgt als je zonder helm fietst (we hebben hier gelukkig geen ervaring mee hoor)?
- Het Internationale Rijbewijs de grootste onzin is die wij hebben gehoord: je hebt het werkelijk nergens nodig.
- De Australiers je groeten met “Hello, how are you going” zonder eigenlijk een antwoord te verwachten?
- Je in Australie goed moet zitten in je overtreffende trap: alles is hier ‘wicked’; ‘great’; ‘fantastic’; ‘awesome’ ; ‘amazing’; ‘breath-taking’; ‘stunning’ of een ander woord dat ik hier vergeten ben.
- Het regelen van een pre-paid simkaart hier lastiger bleek dan in welk land in Azie dan ook.
- Hier alles in de natuur overgefaciliteerd is (in tegenstelling tot Azie). Bij de wandelingen door het regenwoud was een aangelegd pad en bij elk mogelijk glad bruggetje (ondanks kippengaas) stond een bord met “danger, slippery when wet”
-Je hier aan het strand niet in de zee kunt zwemmen, omdat er levensgevaarlijke dieren in het water zitten: krokodillen en kwallen.
- Esther heeft geprobeerd te voldoen aan het verzoek (uit zeer betrouwbare bron) om meer foto’s met onszelf te plaatsen op de site.

  • 17 Januari 2011 - 12:41

    Ed:

    Ik ga zo lezen, maar een keer als eerste zijn is ook bijzonder. :)

  • 17 Januari 2011 - 12:51

    Anouk:

    He Es,

    Echt bijzonder om te lezen wat jullie allemaal meemaken om reis.
    Blijft elke keer weer leuk om te lezen en natuurlijk ook leuk om de foto's erbij te zien.

    Blijf lekker genieten

    Liefs Anouk

  • 17 Januari 2011 - 12:56

    L10:

    Hé Esther en Richard
    Goed om te lezen dat jullie geen hinder hebben van de overstromingen. (maar als je hier te horen krijgt: een gebied zo groot als Frankrijk en Duitsland samen..) Al lezend zie ik jullie in en rond Cairns. Awesome;) Ik ben benieuwd of jullie, net als wij, van het land gaan houden. (ondanks de hoge prijzen)
    Liefs, Leontien

  • 17 Januari 2011 - 12:59

    Ed:

    Hallo Esther en Richard,
    Goed te horen dat jullie niet overvallen zijn door het water en dat het jullie reis ook niet in het water (?!) gooit. Zelf dachten we nog even dat jullie met een boog naar het NW en dan via het binnenland naar het Zuiden zouden trekken. We blijven jullie reis nauwlettend volgen en de plaatsen die jullie noemen worden opgezocht op de kaart (atlas of internet). Het is al een heel spoor, maar als het groots bekijkt blijkt dan toch hoe groot de aarde is en dat er nooit tijd genoeg is om alles te zien. Jammer van die sukkels, die denken dat ze niets kapot maken aan het GBR door het aan te raken c.q. af te breken! Je reactie op Trip Advisor zal wel duidelijk overgekomen zijn! Gaaf dat jullie nu met een camper verder gaan trekken. Heeft ons altijd al bezig gehouden en het zal er vast nog wel van komen, maar we wachten even jullie ervaringen af. De foto's van het raften spreekt boekdelen en dat het gaaf, spannend, adrenalineverhogend en awesome was, geloof ik direct. Jullie zien er in ieder geval nog gezond uit! Je zal toch moeten kiezen: goedkoop en gecompliceerd of duur en makkelijk. Verschil tussen de Oosterse en Westerse Wereld is enorm. En alles heeft zijn voor en tegen. Een boterham met pindakaas is niet te versmaden, dus niks mis mee. (moet je het wel bij je hebben natuurlijk). Well, keep going and take care.

  • 17 Januari 2011 - 13:08

    Kirsten:

    Hej Es en Richard! Wat fijn om jullie nu een keer op de foto's te zien! Dank je wel...
    Ik ga vanavond alles lezen (kan niet op mn werk natuurlijk) maar aan de foto's te zien gaat het allemaal prima! Kus Kirsten

  • 17 Januari 2011 - 13:26

    :

    Hello there in down under!

    Helaas je reist naar een andere wereld, met andere prijzen en andere mentaliteit ik kan me ook byzonder opwinden over die we-kunnen-koraal-best-aanraken mentaliteit!
    Wisten jullie dat:
    - Rijbewijs verhaal klopt als een bus! In Mexico mag ik gewoon een SUV meenemen ( niet gedaan hoor)
    - Die fietshelm heilig is ook voor Amerikanen
    - Ik in het vliegtuig richting Cancun naast een Amerikaanse zat die trots zat te vertellen een fiets te krijgen van haar man. Of wij Nederlanders ook een helm droegen en ik toen spontaan in de lach schoot en zei: No that looks ridiculous!
    - De vrouw me toen een gepijnigde en verwarde blik toe zond... waarna ik het maar probeerde goed te maken.
    - Ik super blij ben dat jullie lekker doen wat jullie leuk vinden en waar tijd en zin voor is!
    - Genieten is de sleutel tot een mooie vakantie en verhalen waar je mee thuis kunt komen... tot het voorjaar :D
    Kus Irene

  • 17 Januari 2011 - 14:13

    Nithya:

    Hey Es en Richard,

    De foto's zijn weer geweldig!!
    Weer veel leuke dingen meegemaakt zo te lezen.
    Ik kijk weer uit naar de volgende verhalen!

    Blijf genieten daar down under!!
    Heel veel liefs,
    Niet

  • 17 Januari 2011 - 14:19

    Hans (ome):

    Hallo,
    Weer een waanzinnig verslag, dit doe je maar 1x in je leven, ik heb effe ge-googled naar jullie duikeend, je schijnt hem ook te kunnen ombouwen tot iets anders (haha), zie uitkomst:
    Platypus - WikipediaPlatypus kan verwijzen naar: vogelbekdier, de wetenschappelijke naam hiervoor; Platypus. tevens ook een fabrikant van waterrugzakken en waterzakken.
    Trouwens dat van al die bordjes over gladheid die snap ik wel, mocht je vallen en er staat geen bordje dan is de gang naar de rechtzaal snel gemaakt. Zeg maar het Amerikaanse systeem, I'll see you in court o.i.d.
    Dus daar kijken ze wel voor uit.
    Blijf schrijven, wij blijven lezen.
    Groet Hans

  • 17 Januari 2011 - 15:17

    Ingrid (tante, Haha):

    Heerlijk om te lezen weer. Wat een gave dingen hebben jullie gedaan zeg! Raften ziet er spectaculair uit. Volgens mij heb je na zo'n tochtje onwijze trek in brood met pindakaas.........;)
    En dan met een camper doortrekken, heerlijk! Daar zal Hans (ome) alles van willen weten. Die aast er al jaaaaren op!
    Ook weer mooie foto's. Tjonge dat wordt een partij inplakken...... of gaan jullie dat anders doen?
    Lieverds, geniet er zoveel mogelijk van want de tijd vliegt: er zijn alweer best veel maanden voorbij!!
    En laat ons maar vaak meegenieten, dat wij hier in het doodgewone, alweer druilerige en grijze Nederland heeeeeerlijk.
    Dikke kus, Ingrid

  • 17 Januari 2011 - 16:10

    Josette:

    Gaaf om te lezen dat jullie hebben genoten van Cairns.
    Veel plezier met het afzakken naar Melbourn. Hopelijk vinden jullie Australia net zo Awsome als ik.

  • 17 Januari 2011 - 19:42

    Marcel & Andrea:

    Heerlijk om in gedachten even mee te reizen. Ik las over dat int.rijbewijs, is inderdaad vlauwekul. Werd in Botswana eens door militairen van de weg geplukt. Toen die de chinese tekst op de laatste pagina niet konden lezen, werd ik uit de auto gehaald en in een tent geplaatst. Daar moest ik een aantal folders lezen. 1 ervan had als titel "pleeg geen zelfmoord door voor de trein te springen aub" . Tja dat haalt weer de goede herinneringen boven, zo'n reisverhaal van jullie.

    PS, zit er wel een rubberbootje bij die campervan en controleer even of het douchputje niet verstopt zit!

    Wicked man!

  • 17 Januari 2011 - 20:39

    Caroline:

    hoi esther wat zien jullie toch veel mooie dingen vd wereld. wat fijn voor jullie dat jullie niet in het overstroomde gebied zitten ik zag jullie geplande locatie al in het water vallen. mike vind de reptiellen die je bent tegen gekomen echt fantasties .ben je nog vergeten te melden dat kim nu in een andere klas zit bij een andere juf me gevoel zei dat ik dit moest doen en ben blij dat ik dat gedaan hebt gaat nu erg goed ze zit daar sinds eind oktober. een compliment voor jullie reisverslagen zijn erg leuk om te lezen en de mooie foto,s te zien op naar het volgende verslag. ik wens jullie nog veel plezier gr caroline en een dikke kus van mike en kim

  • 17 Januari 2011 - 21:03

    Paul:

    Fijn dat het goed gaat, jammer van dat budget. Volgens mij had je financieel gezien beter op land kunnen duiken, dan op het GBR. Dan heb je ook geen last van al dat koraal, of andersom. Water genoeg geloof ik op het moment. Rich je bent je buikje kwijt! Als we een paar potten pindakaas op moeten sturen, laat maar weten he! Have fun duifjes!

  • 17 Januari 2011 - 21:07

    Paul:

    Fijn dat het goed gaat, jammer van dat budget. Volgens mij had je financieel gezien beter op land kunnen duiken, dan op het GBR. Dan heb je ook geen last van al dat koraal, of andersom. Water genoeg geloof ik op het moment. Rich je bent je buikje kwijt! Als we een paar potten pindakaas op moeten sturen, laat maar weten he! Have fun duifjes!

  • 17 Januari 2011 - 23:38

    Bro:

    Hey zusje,

    net je mailtje gelezen en daarna moest ik wel gewoon gelijk je verhaal lezen ;) Ben blij te horen dat het overstroomgehalte in Cairns mee blijkt te vallen, zou toch zonde zijn... En dan mag je jaloers zijn op mijn wintersport, je hebt niet te klagen met alle impulsieve activiteiten die jullie ondernemen. pff.. lekkah! toff foto's ook weer, vooral die eerst van de waterval, errug mooi.

    en wist je dat:
    - ik de kapper in Ankara maar eens ga uitproberen?
    - ik hoop geen fohn nodig te hebben voor die creatie
    - dat ik na een dagje Landgraaf ook best prima met een snowboard overweg kan en nu niet weet wat ik moet kiezen?
    - we met de familie ook best surprises kunnen doen in de zomer als jullie weer terug zijn
    - dit kan, aangezien ik voor aankomend weekend nog aan de slag mag met een surprise en gedicht?

    Veel plezier met de Wicked Camper!

  • 18 Januari 2011 - 10:24

    Annie:

    tjonge tjonge, wat een geweldige verhalen en plaatjes. Wel fijn idd om jullie nu ook weer eens op de foto;s te zien naast al het natuurschoon!Jullie zien er goed uitgerust uit maar ja dat kan ook nie anders als jullie zo genieten!
    Geniet vooral lekker verder (wij werken wel lekker verder :-(

    Dikke kussen van ons!

  • 19 Januari 2011 - 14:00

    Rens:

    Heerlijk verhaal weer!

    Maar die foto's...die doen het 'm! ;-)

    Xuzz!

  • 20 Januari 2011 - 15:11

    Jolanda:

    Weet je wat ook heerlijk is....?? Na te hebben genoten van jullie verhaal, dan ook nog eens genieten van al die reactie!!! Het worden er steeds meer, dus extra stimulans om goed vaak te schrijven!
    Moest ook errug lachen om de reactie van Paul; die is slim met dat duiken op het land!! En nu ik hem voordien ook ontmoet heb, zie ik dat gezicht er al helemaal bij! Geweldig!!

    Ik vind jullie echt stoer in die boot; mij krijg je er niet in. Prachtige foto's, om het nog maar eens te zeggen, maar vertel eens wat het verschil is tussen een gewone kangaroo en een boomkangaroo? Heb je daar ook een foto van?

    Lijkt me leuk zo te reizen met een camper nu. Heerlijk idee dat jullie zo echt de tijd nemen. Helemaal goed, want de kwaliteit telt en niet de kwantiteit! Verder ben ik stikbenieuwd naar de Witsunday Islands, vast weer van die "bounty eilanden", voor zover wij konden zien.

    Ga nog lekker door met genieten en luister maar niet naar Bro, hoor, met zijn onzalige ideeën over surprises in de zomer! Ennuh, ik zal hem een briefje meegeven voor de kapper, haha!!

    Liefs van mij, en een dikke, dikke kus,
    mam

  • 22 Januari 2011 - 12:02

    Beppie:

    hier ben ik weer,het is een poosje geleden dat ik gereageerd heb op jullie avonturen.
    Ik print jullie verhalen uit en ga het op mijn gemak zitten lezen.
    Wat genieten jullie,ik zie het in gedachten helemaal mee.
    De fhoto s zeggen al genoeg,maar zelfs ik zal blij zijn als jullie veilig en wel weer terug zijn!!!!!! knuffel van BEPPIE

  • 26 Januari 2011 - 11:31

    Raoul:

    Hey Esther & Richard!
    Alle foto's en verhalen zijn een lust voor de ogen en gedachten.. ik ben al aan het wegdromen! Helaas zit ik op werk...

    Irene en ik zijn van plan om naar Maleisie te gaan in de zomer, jullie hebben vast wel wat leuke tips voor ons ;-)

    Geniet ervan want voor je het weet is de reis alweer om..

    Groetjes,
    Raoul

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Cairns

Wereld Reis Esther en Richard

Recente Reisverslagen:

27 April 2011

Let's go home

11 April 2011

Een van onze laatste verslagen...

21 Maart 2011

Fantastisch Nieuw-Zeeland

21 Maart 2011

Fantastisch Nieuw-Zeeland

02 Maart 2011

Endy Aussie
Esther

Al vier jaar dromen Floor en ik ervan om samen naar Thailand te gaan. Nu komt het er dan ook daadwerkelijk van! Na twee maanden komt Richard naar Bali om aan te haken. Wij samen zullen nog zes maanden op reis gaan in Azie en Australie en Nieuw Zeeland.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 58821

Voorgaande reizen:

01 September 2010 - 28 April 2011

Wereld Reis Esther en Richard

05 Februari 2006 - 06 Februari 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: