We go Bluefox?? - Reisverslag uit Haiderabad, India van Esther Niel - WaarBenJij.nu We go Bluefox?? - Reisverslag uit Haiderabad, India van Esther Niel - WaarBenJij.nu

We go Bluefox??

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

05 Maart 2006 | India, Haiderabad

Zo, daar was ik weer!! Het wordt met steeds grotere tussenpozen dat ik schrijf… Ik denk dat dat een goed teken is, toch? Desondanks gebeurt er niet minder in mijn leventje hier in India… Ik moet eerlijk toegeven dat dit ook op zaterdag geschreven is, terwijl het nu zondag is.. De verhalen van vandaag komen volgende week!

Allereerst zal ik even wat algemene dingen vertellen naar aanleiding van de reacties op de site:
Ymke schreef in haar reactie op het vorige bericht dat op 9 april ‘Boarding now’ op, ik dacht RTL 7, wordt gewijd aan Hyderabad. Voor jullie misschien wel leuk! Ik vraag hierbij mijn achterban op sneeuwwit om ff een bandje in de videorecorder te duwen (en het dan natuurlijk ook op te nemen..)

Fiek, mega idee iedere keer een nieuw woord te leren!! Hierbij dan ook woord nummer 2: “atchja atchja”.
Dit woord is officieel Hindi, de nationale taal van heel India (desondanks spreken maar weinig mensen in Andra Pradesh (provincie) Hindi en wordt de provincietaal Telugu overwegend gesproken.) Atchja atchja wordt gebruikt in conversaties als een soort “hmmm ja” in het Nederlands. Het betekent dan ook: “oke oke”. Waar ik aan moest wennen is dat de Indiers dan een beweging met hun hoofd maken die ik eerst opvatte als “twijfelen”: Ze doen namelijk een snelle nekrekoefening: linkeroor naar linkerschouder en dan rechteroor naar rechterschouder en dan weer linkeroor naar linkerschouder. Dit herhaal je een aantal keer. Erg grappig in het begin om te zien, maar nu zit het er bij mij ook wel in….

Het begint hier steeds warmer te worden overigens.. De zomer (half maart tot half mei) is in aantocht. Ik heb Noelle’s thermometer er eens op losgelaten en de temperatuur in de schaduw is op het moment 34 graden… Ik zweet me ook kapot als ik maar 10 minuten in de zon sta… een negerinnetje worden zit er nog niet echt in…
Daarom mam, de nieuwe jurken worden volgende week gekocht. Ik koop dan ook gelijk een sari (5 meter stof die je op een bepaalde manier om je lijf moet wikkelen) omdat ik die dan kan gebruiken voor de meer officiële gelegenheden en ook omdat ik het gewoon grappig vind. Ik begin de wasmachine in Nederland steeds meer te waarderen.. dat schrobben bevalt me niets.. uitbesteden pap, ik dacht eerst ook dat dat wel kon, maar toen ik eens voorzichtig aan Rajani vroeg wat zij met de was deden (Rajani woont bij Frank in huis, waar het luxe is voor Indiase begrippen en Frank heeft een auto die luxe is voor Nederlandse begrippen; er zit een dvdspeler in het plafond..) en het antwoord was dat zij het ook gewoon met de hand deden.. durfde ik niet veel verder te vragen. Ben ook geen wasserette tegen gekomen eigenlijk. En iedereen doet het hier met de hand. De kleding wordt hier ook keihard op de grond geslagen, waarom ze dat doen vraag ik me nog steeds af.. Alsof je de vlekken eruit slaat…

Die hitte maakt alles hier natuurlijk wel een beetje tempoe doeloe, Hans. Een drukke dag voor een Indier is nix bij een drukke dag voor ons, maar doordat je niet zo snel kan door de hitte lijkt het allemaal veel vermoeiender. Om even op je andere opmerking in te gaan, Hans, men verdient hier niet veel, maar alles is hier ook spotgoedkoop… Ooit een kilo uien in Nederland gekocht voor 10 cent?? Of een ijsje met Ben’s en Jerry’s ijs voor 50 cent? En een appartementeje met drie kamers gehuurd voor 50 euro per maand inclusief?? En wat dacht je van bellen naar Nederland? 15 minuten voor 3 euro. Kost geen drol! De mensen iets geven.. nee, dat doe ik niet echt letterlijk. Natuurlijk indirect wel, want afgezet wordt je altijd wel een beetje. De taxi is ietsje duurder, het fruit is net ietsje duurder, de drankjes net ietsje duurder.. maar daar merk ik persoonlijk niets van. En de school, die kinderen krijgen wel genoeg van mij, denk ik zo.

Sinds donderdag hebben we een TV en wordt ik meegenomen in de wereld van de film en muziek van India. Ik moet zeggen dan ik het steeds meer begin te waarderen. Het dansen van hier echt echt super om te zien.. Ik zou het echt niet na kunnen doen! Het is ook zo dat elke provincie, naast zijn eigen taal, ook zijn eigen films heeft… In Bombay heeft men dus Bollywood en hier heeft men Tollywood… Dat men veel naar eigen films kijkt en de muziek daaruit (hier zijn het allemaal een soort sound of music films) luistert heeft natuurlijk grote ontwikkeling op de internationale filmkennis.. Alleen de ontwikkelde mensen kennen hier een aantal Engelstalige nummers (“Brazil lalalalalala” is hier net een hit geweest..) en Rama kende Michael Jackson dan ook niet (maar ja, die weet op de wereldkaart India niet eens te liggen… laat staan Amerika). Rajani daarentegen wel. Ik denk dat een beetje kennis van Engelstalige muziek geen kwaad kan…

Dan het verhaal van de appeltaart… Rajani had me verteld dat ze een microwave oven hadden.. dus ik dacht een combimagnetron. Helaas bleek het een gewone magnetron te zijn en bleek ook de springvorm niet aanwezig, dus het feest ging niet door.. Het volgende plan is vanillevla… maar de uitvoering daarvan moet nog gepland worden. Rama wilde al dat ik even appeltaart in Nederland ging halen en dat ik daarna voor altijd terug kwam, maar Richard wist dat handig op te lossen door te beloven appeltaart uit Nederland mee te nemen als hij kwam..hihi!! Wordt er straks nog gevochten om mij?? Het zal me benieuwen!!
Rajani heeft mij op die avond maar voorzien van henna op mijn handen, zoals je kan zien op de foto’s. Ik moet zeggen dat ook deze gewoonte, die ik eerst vreselijk lelijk vond, mooi begin te vinden.

Oma, ik heb mama al gezegd dat de SMS mij helaas niet heeft bereikt.. Ik denk dat je even moet kijken of er 0031 voor mijn nummer in je telefoon staat, anders werkt het niet, nu ik in het buitenland zit. Ik denk dat Wouter je daar het beste bij kan helpen!

Nou dan mijn verdere belevenissen… Afgelopen weekend (inmiddels al een week geleden) ben ik naar het Golconda fort geweest. Dat was echt leuk. Bij binnenkomst werden we opgevangen door een gids (nouja, het was meer zwaan kleef aan, maar ok) die ons in twee uur het hele fort heeft laten zien.Het is 500 jaar oud, maar er is nog veel van heel. Het was officieel een verdedigingsfort, met 7 buitenmuren en veel oorlogstrucjes en later kwam de sultan er zelf ook wonen. Vanaf beneden werd er door een klap-code-systeem met een echo naar 1500 meter omhoog ‘getelefoneerd’. Ook waren er ongeveer 117 geheime tunnels. Men beschikte van een echt riool, warm en koud water, faciliteiten voor dans en toneel en een groot zwembad (de hofvijver) voor de vrouw van de sultan. Oja, op de foto zie je mij een gewicht proberen op te tillen van 125 kilo. Dat moesten de mannen optillen die solliciteerden voor het leger van het fort.. pff…Daarna nog een lichshow gezien, die een half uur leuk was, maar helaas een uur duurde. Veel van wat er werd verteld had de gids ook al uitgelegd… Oja, even voor de feiten: privérondleiding van 2 uur inclusief fooi; 6 euro en Rajani maar zeggen hoe erg ik was afgezet…
Na mijn bezoek moest ik echt hoognodig iets eten. Aangezien Rajani ons hier een beetje aanstuurt, wilde Rama graag vragen wat ze moest doen, dus we belden haar even. Ze vertelde mij van een restaurant waar we eerder waren geweest, maar Rama vertelde ze de naam Bluefox, een bekend restaurant dat erboven gevestigd is. Toen ik zei dat we beneden moesten eten, wilde Rama mij niet geloven en stierde naar Bluefox. Het bleek een duur en sjiek restaurant te zijn, waar de mannen gescheiden zitten van de vrouwen… De mannen in een sfeervolle ruimte, de vrouwen in een TL-verlichtte ruimte. Wij werden tussen de mannen gezet en kregen een menukaart. Voor mij was het spotgoedkoop en ik was blij eindelijk in een echt restaurant te komen, maar Rama schrok zich rot van de prijzen en voelde zich duidelijk opgelaten. En in een echt restaurant moet je wachten op je eten, nou dat beviel Rama ook maar niets.. Om 10 uur wordt de taxi duurder en wordt de buurt in het centrum gevaarlijk, dus ze zat een beetje ongemakkelijk… Nog ongemakkelijker werd het toen ik met een creditcard ging betalen omdat ik niet genoeg geld bij me had.. Ook al was ik voor het totale eten 6 euro kwijt.. Ik voelde me bijna opgelaten om 6 euro met een CC af te rekenen!!! Ik vond het een erg grappige ervaring en ook Rama kon er achteraf wel om lachen. Elke keer als we niet weten wat we moeten eten ’s avonds zeggen we tegen elkaar: ‘We go bluefox??’

Zondag heb ik hard gewerkt voor de school en ’s avonds zijn Rama en ik nog naar NTR Gardens geweest; een van de parken rondom het Hussain Sagar (een oude waterplas die door de gemeente is opgeknapt als luxe recreatieplaats; een soort Waterfront uit Kaapstad dus). Het is een combinatie tussen een park en een speeltuin. Als topattractie een schommelboot die niet hoger ging dan die van de Efteling, Ing. En schreeuwen dat die mannen deden! Rich, je hoeft nog steeds niet bang te zijn voor die magere helden op sokken hierzo! Bravo, mamma in de Vogelrock!

De rest van de week heb ik eigenlijk hard gewerkt. Het komt erop neer dat ik nog maar 4 weken in de school ben en dat ik zoveel mogelijk gedaan wil hebben op het gebied van die dossiers. Aangezien ik volgende week waarschijnlijk 3 dagen meega op schoolreisje naar Vizag (kustplaats), heb ik besloten deze week even lekker te beuken. Had een bespreking met de psycholoog over mijn gedane intake en het bleek dat ik door cultuurverschillen een aantal dingen niet genoeg had uitgediept. Het grootste probleem was de familie en het soort huwelijk. Het is hier niet ongebruikelijk om binnen de familie te trouwen, waardoor handicappen kunnen ontstaan. Een van de leraressen waarmee ik elke dag lunch (dat is trouwens ook een ritueel.. iedereen heeft een box met rijst en een box met curry. Alle curries worden bij elkaar gezet en gedeeld, er wordt zelfs met andere leerkrachten uitgewisseld. Zo ontstaat een picknick met allemaal lekkernijen, erg leuk)vertrouwde me toe dat zij getrouwd is met haar neef... Haar moeders broer zijn zoon.. Nou vind ik Paul en Rene erg aardig, maar ben toch erg blij dat het er bij ons niet zo aan toegaat!!!

Rajani nam me als beloning donderdag mee naar het Lumblini park (een ander park aan Hussain Sagar) waar we een boottochtje over het meer hebben gemaakt. Op de boot was entertainment; Indias dansen. Erg leuk om te zien, maar je bedenkt je wel weer hoe verwend wij zijn als je kijkt naar het amaturisme waarmee het is opgezet. Het was echter ook adembenemend om naar de lichtjes aan de kustlijn en het enorme buddastandbeeld in het midden van het meer te kijken.

Rajani vertelde me ook dat ik me vooral geen zorgen moest maken om al die kinderen en dat ik op dit moment fantastisch mijn werk deed en dat ze erg blij met me waren, dat deed me ook wel goed.

Gister schrok ik met trouwens rot, het was de hele dag al een beetje bewolkt.. ’s avonds allemaal lichtflitsen zoals ik nog nooit had gezien en daarna onweer van heb ik jou daar. En geen 10 minuten, maar 2,5 uur!! Of het iets te maken had met dat Bush in Hyderabad was.. ik weet niet of ik daarin moet geloven, maar er was een boel opstand heeft het bezoekje wel gebracht.. Op alle bussen waren aanplakbiljetten geplakt met “Bush, go back” en bij een anti-bushdemonstratie is een dode gevallen…

Nou dat was het wel weer voor vandaag, ik wens allen die net vakantie hebben gehad weer een gezellige start van het normale leven toe!
Enne.. BMR.. Haal (en vooral train) door!! Doe de groetjes aan Thijs!

Liefs
PS. Voor de foto's even op fotoboek links of rechtboven klikken...

  • 05 Maart 2006 - 15:02

    Richard:

    Hoi liefje,

    Die appeltaart zal ik meenemen hoor (als dat mag van de douane en zo), en als er om jou gevochten moeten worden, dan zal ik dat doen...;) Maar let op, daar zouden wel eens doden bij kunnen vallen...

    Dikke X
    van je vriendje

  • 05 Maart 2006 - 16:07

    Papa:

    Nog even Esther en je bent een echte Indiaase geworden. Compleet met versieringen en kledij. De gewoontes en taal begin je nu ook al door te krijgen, zodat als je terugkomt je moet voorstellen aan ons!!
    Ik vind het fijn dat je ook kan genieten van eenvoudige dingen en niet door onze Westerse cultuur verpest bent. Ik denk dat je qua weer nog wel voor meerdere verrassingen komt te staan, want in de tropen kunnen plotseling heftige regenbuien ontstaan. Ook gaaf om mee te maken als in deze regenhoos even onder het afdakje uitstapt en dan in de warmte drijfnat gespetterd te worden. Dat jouw werk gewaardeerd wordt dat hebben we ondertussen tussen alle regels wel gelezen en dat moet jou ook goed doen. Ik hoop alleen dat volgend jaar iemand zo enthousiast is om met jouw werk door te gaan, anders vrees ik dat het weer langzaam doodbloed, ondanks dat men van goede wil is. Ja die prijzen, daar kunnen wij hier alleen nog maar van dromen. In hun ogen zijn we miljoenairs!!

    Hans heeft de film van Scandinavie op DVD gezet, dus ik kan nu de film gaan bewerken. Heb je nog even? Er staat gelukkig geen deadline op deze actie, maar het moet te lang gaan duren, dus we gaan ervoor!

    XXX van je vader

  • 05 Maart 2006 - 16:47

    Wouter:

    Ik vind het wel flauw van je hoor, Rich, dat je anderen niet eens de kans geeft als eerste een berichtje achter te laten! :P ;)

    Maar je kan het goed maken door naast die appeltaart ook een paar Michael Jackson cd's mee te nemen (als ze daar een cd-speler hebben), want dat mogen ze daar natuurlijk niet missen :P

    Het is trouwens wel grappig dat je het over Bollywood films hebt, want ik heb er dus gister toevallig een gezien: Bride & Prejudice... ik weet niet of het je iets zegt? In ieder geval heel grappig en inderdaad een soort sound of music!

    hele dikke kus

  • 05 Maart 2006 - 21:34

    Mamma:

    Die film waar Wouter het over had, heeft hij mij ook een stukje laten zien. Het is precies zoals jij beschrijft. Maar in die film ging het dan natuurlijk wel weer over welgestelde mensen.... Het is inderdaad een kleurrijk geheel, dat straatbeeld met al die kleding. Goed idee trouwens om weer jurken te gaan kopen, want daar valt niet tegenop te wassen!!
    Even voor de belangstellenden onder ons over dat programma Boarding Now. Dat komt op RTL 5 om 19.50 uur. Dus 9 april alle aandacht voor Hyderabad.
    Wat een mooie foto's heb je gemaakt van dat fort, het is immens groot zeg! Het is toch wel erg leuk dat je al zoveel gezien hebt! Leuk ook die schoolreis, dat zal ook wel weer een hele belevenis worden.
    Ga lekker door met je dossiers en al je pionierswerk, je doet er enorm goed werk mee. Ik ben er toch wel van overtuigd, dat de mensen daar jouw werkwijze (al is het maar ten dele) zullen overnemen.
    Ik heb weer met plezier en trots alles gelezen. Veel plezier met het schoolreisje! Ik denk niet dat je in bikini gaat?!?!? (grapje) Dikke knuffel van je moeder

  • 06 Maart 2006 - 08:31

    An:

    Lieve Es,

    Goed te horen dat alles goed gaat! Echt gaaf om alles te lezen en je foto's te zien! We lezen echt alles uitgebreid en met plezier! Appeltaart, tja, is wel erg lekker maar daar ga je dan met je mooie plan! Inderdaad heb je erg gave foto's gemaakt avn het fort! en ook de foto's van jou met de lichte steen is erg cool! Ik had echter wel toch van je verwacht dat je die steen zonder probleem zou kunnen optillen....Nou, heel veel plezier en succes nog verder en blijf vooral je recensies sturen dan blijf ik ze met smart lezen!

    Dikke kus an

  • 06 Maart 2006 - 13:15

    Ingrid:

    Hoi Essie,
    Nou het is wel duidelijk dat jij het naar je zin hebt! Errug leuk dat je ook allerlei uitstapjes maakt en dingen kunt bekijken. En dat schoolreisje binnenkort is wel een welkome afwisseling in deze hitte. Wellicht geeft de kust wat verkoeling. Hoeven wij niet te zoeken: zojuist kletterde een hagelbui tegen mijn ramen en ik heb eigenlijk wel koude handen zo achter de computer op zolder!!! Maar ach, boeiend!
    Trouwens, mannen schreeuwend in een attractie??? Was dat van angst of van fun? Dat heb ik nooit gepresteerd: ik ga er nooit meer in maar geschreeuwd heb ik niet!
    Wij gaan ons deze week richten op Talent Time: Irene is nu aan het oefenen en morgenavond en dan do,vrij en zat. spektakel!! We zijn benieuwd. Voor nu weer een dikke kus uit het koude Holland van je tantetje, je oompje en je nichtjes. Doei!!!!!!

  • 06 Maart 2006 - 17:09

    Hermieke:

    Heel mooi om te lezen weer Esther! Ik zal maar niet voor de zoveelste keer gaan vertellen hoe jaloers ik ben!!!
    Pfff.. koester de mooie momenten daar, want voor je het weet ben je alweer in dit koude landje terug.. Moet je nagaan, je bent er nu alweer 4 weken! Volgens mij heb je in die 4 weken daar meer meegemaakt dan dat je soms hier in Nederland doet in een jaar.. qua indrukken en indrukwekkende gebeurtenissen dan..
    Tot snel weer.. dikke kus!

  • 07 Maart 2006 - 12:19

    IndiaEsther:

    Ik was helemaal vergeten een SPECIALE VERMELDING te geven aan FLORENTINE SCHEEPERS, docent aan de HU!! Zij was vrijgevig mij te sponseren voor meer materiaal in India! (Nogmaals) grote dank! (wie volgt.. hihi..)

  • 07 Maart 2006 - 16:33

    Elise:

    He meid, hier gaat alles weer zn gangetje. Vandaag is de eerste dag sinds lange tijd dat het niet heeft gesneeuwd. De zon scheen zelfs, maar helaas is het geen 34 graden. Alles gaat zn gangetje en net zo druk als altijd. Gisteren hebben we het nieuwe verblijf van Fieke bewonderd. Erg leuk en voorzien van alles (denk hierbij aan een pastamaker, slacentrifuge en broodbakgeval. Tevens was het servies goed op elkaar afgestemt, maar goed zo hoort het ook) Succes met je tv en geniet er van.
    dikke kus van mij

  • 08 Maart 2006 - 12:50

    Hannie&Henk:

    Hoi Esther,
    we waren een poosje offline door problemen met onze computer, maar hier zijn we weer. Voor mij zijn je prachtige foto's een bron van nostalgie want het is alweer zo'n 25 jaar geleden dat ik op zo'n prachtig fort stond (Rode Fort, New Delhi) en mijn sari begint zowat te verpulveren. Leuk, die films daar he, echt "dignified romance", alleen zat ik onder de vlooien na bioscoop-bezoek...
    Keep up the good work, Esther, iedereen hier is beretrots op jou, je ouders natuurlijk voorop!
    Dat sponsoren, hoe moet dat, vermeld het eens op je site, dan gaan wij hier even voor je met het petje rond..?
    Lieve groetjes van Hannie en hele aanhang

  • 08 Maart 2006 - 12:51

    Hannie&Henk:

    Hoi Esther,
    we waren een poosje offline door problemen met onze computer, maar hier zijn we weer. Voor mij zijn je prachtige foto's een bron van nostalgie want het is alweer zo'n 25 jaar geleden dat ik op zo'n prachtig fort stond (Rode Fort, New Delhi) en mijn sari begint zowat te verpulveren. Leuk, die films daar he, echt "dignified romance", alleen zat ik onder de vlooien na bioscoop-bezoek...
    Keep up the good work, Esther, iedereen hier is beretrots op jou, je ouders natuurlijk voorop!
    Dat sponsoren, hoe moet dat, vermeld het eens op je site, dan gaan wij hier even voor je met het petje rond..?
    Lieve groetjes van Hannie en hele aanhang

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Al vier jaar dromen Floor en ik ervan om samen naar Thailand te gaan. Nu komt het er dan ook daadwerkelijk van! Na twee maanden komt Richard naar Bali om aan te haken. Wij samen zullen nog zes maanden op reis gaan in Azie en Australie en Nieuw Zeeland.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 123
Totaal aantal bezoekers 58821

Voorgaande reizen:

01 September 2010 - 28 April 2011

Wereld Reis Esther en Richard

05 Februari 2006 - 06 Februari 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: