Aan alles komt een eind.. - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Esther Niel - WaarBenJij.nu Aan alles komt een eind.. - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Esther Niel - WaarBenJij.nu

Aan alles komt een eind..

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

07 Augustus 2006 | Nederland, Utrecht

Hallo iedereen,

Op 15 juli ben ik teruggekomen in Nederland. Dat is alweer bijna een maand geleden, dus het werd tijd voor een afsluitend berichtje op de site. De details van wat ik de afgelopen weken heb gedaan (waardoor dit bericht dus een beetje laat komt), ga ik jullie besparen, maar het komt neer op acclimatiseren, solliciteren en socialiseren. Gelukkig heb ik een heleboel mensen weer gezien om mijn verhalen uit India mee te delen en bijgepraat te worden over de nieuwtjes hier.

Ik moet zelf ook weer even denken, de laatste keer dat ik schreef was net voordat ik met Richard op vakantie ging en nog in de stress zat om mijn afstuderen.. Nou, het goede nieuws is dat ik inmiddels ben afgestudeerd en mijn diploma in mijn bezit is. Daarentegen is het slechte nieuws dat de vakantie is afgelopen.. (Hoewel ik nu dagelijks werkeloos thuis zit, dus in principe ook vakantie heb.)

In de vakantie met Richard heb ik een heleboel gezien en gedaan, teveel om hier weer allemaal neer te zetten, maar toch een kort verslag. Misschien is het handig om de landkaart van India er even bij te pakken… Allereerst zijn we richting het noordoosten gegaan, naar de kustplaats Vizag (waar ik al eerder op schoolreis was geweest). We hebben een tussenstop gemaakt bij mijn buren van mijn eerste appartement, de buurvrouw was inmiddels bevallen van een tweede dochtertje. Dat was erg gezellig en we zijn volgestopt met allerlei lekkers. Alleen voelde ik me die dag echt ziek en gooide ’s avonds alles via de verkeerde kant retour.

Aangekomen in Vizag hebben we drie dagen verbleven in een 5 sterren hotel met zwembad. Super!! Dit overigens voor een prikkie, maar dat hoef ik er niet bij te vertellen. Hier hebben we weinig gedaan, omdat ik eigenlijk ziek bleef. Vanuit Vizag in de nacht met de trein doorgereisd naar het noorden, nog steeds langs de kust, naar Bhubaneswar. Vanuit hier zijn we met een gids en een chauffeur het binnenland ingetrokken en hebben we inheemse stammen bezocht, die nog leven volgens de jagers en verzamelaarsprincipes. Bizar om je te bedenken dat die mensen nog nooit een TV hebben gezien en bang zijn voor een fototoestel..

Na vier dagen met de gids te hebben rondgetrokken zijn we weer zelfstandig doorgegaan naar Konark (waar een zeer bijzondere tempel staat) en daarna naar Calcutta. In Calcutta zijn we twee dagen geweest, we hebben de bezienswaardigheden gezien, maar ik vond het nou niet echt bijzonder. Vanuit daar zijn we doorgereisd naar Varanassi, waar de Ganges doorheen stroomt. ’s Ochtends zie je daar de mensen ‘baden’ in de smerigste rivier van de wereld. Het was bizar te realiseren dat ik daar nu ook was, bij iets dat ik alleen maar had gelezen in geschiedenisboeken van de basisschool...

Na Varanassi naar Delhi, waar we een dag in het oude centrum hebben rondgelopen en geleden hebben van de warmte, de drukte, de bedelaars en een vervelende man bij de moskee die toeristen veel geld probeerde af te trochelen. Ondanks dit lijden, is Delhi een mooiere stad dan Calcutta en vond ik de mensen ook nog wel oké.

’s Avonds hebben we de bus gepakt naar Manali, een toeristisch dorpje in de Himalaya. De bus was Indiaas, zoals ik gewend was, maar onze andere toeristische vrienden konden maar niet ophouden over de muziek, film, toeter en rijstijl. Toen ik de volgende ochtend wakker werd, verbaasde ik me ook over de rijstijl trouwens.. Met een sneltreinvaart racte die bus door de bochten heen (mam, mijn rijstijl in Noorwegen vorig jaar viel echt wel mee..) en Richard werd er misselijk van. We waren dus ook blij toen we aankwamen in Manali, waar we opgewacht werden door de organisatie van onze volgende activiteit: de Himalyatrek. De volgende dag zijn we met een gids, kok, paardenman, nog een gids en drie paarden de Himalya ingetrokken om een bergpas van 4270 meter te voet te passeren. Dat was echt heel erg mooi en rustig. Ik verlang er nu nog steeds naar terug, kan je nagaan…

Het einde kwam in zicht; na vier dagen Himalya gingen we terug naar Delhi, waar we nog een dag hadden om in Delhi te zijn en om de Taj Mahal te bezoeken. Hierna nam ik het vliegtuig naar Hyderabad en Richard naar Amsterdam. Ik vergeet er bijna bij te zeggen dat we in deze vakantie meer ziekenhuizen hebben gezien dan je normaal in Nederland in een jaar ziet (vanwege die belachelijke prikken) en dat we allebei een aantal dagen zwak ziek en misselijk zijn geweest… Tja, dat was het risico, maar het heeft ons niet ernstig belemmerd in onze activiteiten.

Ik ben nog een week in Hyderabad geweest (en die week duurde ineens heel lang…) om te kijken hoe het daar nu liep met alle materialen en behandelingen, om Holland Day (een themadag over Nederland, met spelletjes, eten (ikke koken voor 150 mensen… pfffff) en een presentatie over Nederland) te organiseren en de laatste dingen te kopen van het sponsorgeld. En toen werd het tijd om afscheid te nemen van iedereen en op het vliegtuig naar de thuisbasis te vliegen.

Het is nu weer heel snel vertrouwd om thuis te zijn, maar India zit nog wel in mijn hoofd en in mijn dromen (letterlijk). Ik wil jullie bedanken voor het lezen van al mijn verhalen en het plaatsen van de leuke reacties op de site. Het heeft mij ook heel veel plezier gebracht deze verhalen te kunnen schrijven en jullie reacties te mogen lezen.

Dit is het laatste bericht met de laatste op de site, maar je bent van harte welkom om naar meer verhalen te komen luisteren of meer foto’s te komen bekijken. Mail me maar (esthervniel@hotmail.com) en als je mijn nummer hebt, kan je bellen!
Enne… wie zal de eerste reactie plaatsen… het zal mij benieuwen… hihi!!

• 07 Augustus 2006 - 10:04

Rieneke:

ik natuurlijk:) mooi afsluitend verhaal es. je arbandje ben ik kwijt!!! AAAHHHH ik denk dat hij ergens geknapt is ik kwam er alleen vanochtend achter dus zou niet weten waar hij is!!!! Donderdagavond had ik hem nog om en ik heb hem volgens mij niet afgedaan. wel erg klote want hij was super schattig! ik ga nog zoeken en houdt je op de hoogte!

• 07 Augustus 2006 - 12:33

An:

nou, dan zal ik dit keer de tweede zijn....ik vind het fijn dat je weer terug bent en ondertussen heb ik ook hier alweer veel van je gehoord. Nu al de foto's nog maar dat komt goed. Tot gauw!
    Liefs An en Japie natuurlijk ook!

• 07 Augustus 2006 - 19:39

Vriendje:

ik ben wel sneller dan je ouders liefje...yes!
    blij je weer terug te hebben

• 08 Augustus 2006 - 06:28

Ed:

Je kan wel zien waar de echte werkers zitten!! Waar het ene avontuur eindigt begint weer een ander avontuur; duiken in de Grevelingen is ook apart. Ik hoop dat je sollicitaties een positieve reactie geven en dat je een baan naar je zin zult vinden. Het "socialisen" zal altijd wel blijven, want lekker kletsen is geen probleem voor je. Fijn dat je (en ook Rich) weer heelhuids terug bent.

• 08 Augustus 2006 - 10:26

Mamma:

Leuke foto, jij samen met die vijf sterren man van je in de bergen!
    Alweer bijna een maand thuis, ongelofelijk maar ook weer zo vertrouwd!! Ik durf bijna wel te zeggen dat ik de afgelopen weken je verhalen op de site al een beetje gemist heb. Dat spannende eromheen had toch ook wel wat. Maar begrijp me niet verkeerd, ik zie en hoor je toch liever in levende lijve!!
    Ik ben er enorm blij om dat alles (nou ja, bijna alles dan) in de afgelopen maanden zo goed is gegaan en dat jij zo'n enorme ervaring rijker bent geworden.
    Nu lekker je draai zien te vinden, met een superleuke baan, hopen we, en dan samen met Richard er iets moois van maken. Dank je wel voor alle leuke verhalen, ons boek is nu compleet!
    liefs, mamma

• 10 Augustus 2006 - 10:24

Dorien Van Den Erg:

Hoi Esther, Ik las zojuist je afsluitende mail en je schreef dat je intussen was afgestudeerd. SUPER en VAN HARTE GEFELICITEERD! Ik heb je niet meer gesproken over je stageervaringen in India, maar zou je het allemaal nog een keertje overdoen? En aanbevelen bij andere studenten? Mocht ik je niet meer zien, en dat denk ik, heel veel succes in de toekomst en bij het zoeken naar een baan. Hartelijke groet, Dorien

• 10 Augustus 2006 - 13:29

Rieneke:

Ik heb hem gevonden! :) Nu nog een keer laten maken:) X Rien

• 11 Augustus 2006 - 10:10

Ingrid:

Hoi Essie, we zijn nét terug uit Frankrijk en zou ff mail checken en administratie bijwerken.... Maar nu heb ik toch eerst jouw verhaal gelezen en de foto's gekeken. Wat een mooie afsluiting zeg! De reis was natuurlijk super (jammer van z/zw/mi). De fofo's die je hier geplaatst hebt (je hebt er vast honderden!) geven alvast een leuk beeld. Maar wij maken graag tijd om alle foto's te zien en de verhalen te horen. Is een weekend voldoende? Kom maar gauw naar ons toe want het is echt veel te lang geleden!!!
    Esther, wij denken dat je je daar méér dan nuttig hebt gemaakt en dat ze je voorlopig niet zullen vergeten!!
    En gelukkig is je diploma ook binnen, jippie! Nu alleen die geweldige baan nog. Komt vast ook goed!
    Je mag hartstikke trots op jezelf zijn. Wij zijn het in elk geval!! Dikke kus himi

• 11 Augustus 2006 - 18:58

Wouter:

Hee kleintje,

nog een keer voor de duidelijkheid ;) :P : ik wil zo snel mogelijk de rest van de verhalen zien en de rest van de foto's zien!!! dikke kus

• 14 Augustus 2006 - 09:12

Gerrie:

Hallo esther,

Allereerst gefeliciteerd met je diploma. Ik hoop dat je snel een leuke baan vind.Leuk dat je op deze site nog verteld hebt hoe je vakantie daar verlopen is en over de afsluiting van je stage. Ook de foto,s zijn heel mooi. Graag zie ik de rest van je foto,s ook nog een keer.
    Ik vond het leuk om je verhalen iedere keer te lezen. Nu Esther veel succes met het vinden van een baan en tot ziens.

Groetjes van Gerrie, natuurlijk ook aan Richard.

• 26 Augustus 2006 - 08:52

Beppie:

sorry dat het zo lang geduurd heeft,om te reageren maar je vaderis gisteravond bij mij thuis ik noem hem mijn p.c.dokter.want ik heb zeker 14dagen de p.c niet kunnen gebruiken .dus daarom heb je niets van mij gehoord.internet was voor de zoveelste keer verdwenen,vandaar.esther ik heb genoten van je verhalen,en je thuiskomst was geweldig,ik vond het geweldig dat ik die zaterdag er ook bij mocht zijn,en ook je vriend heb leren kennen.nu dit is ouwe koek ik vond hem heel leuk.esther je hebteen heel warme fam.en je broer wouter,is ook een lieverd,zeker voor zijn zus,nu esther ik hoop dat je gauw een leuke baan vind.knuffel van beppie