I feel like one year - Reisverslag uit Haiderabad, India van Esther Niel - WaarBenJij.nu I feel like one year - Reisverslag uit Haiderabad, India van Esther Niel - WaarBenJij.nu

I feel like one year

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

15 Februari 2006 | India, Haiderabad

Dag iedereen!!

Alweer meer dan een week weg.. De tijd gaat heel erg snel en aan de andere kant lijkt het alsof ik hier al veel langer ben. Rama zei dat ook van de week: only one week, I feel like one year! Ze wilde me ook niet meer laten gaan… Ik moest blijven na juni!

Voordat ik begin met mijn belevenissen wil ik even zeggen dat ik het echt tof vindt dat iedereen zo veel en leuk reageert! Ik lees alle reacties met plezier en ben er blij mee, of er nou spelfouten of niet inzitten, Bep, het maakt me niet uit. Een reactie is al fantastisch. En zelfs allebei de oma’s achter de computer! Jullie zouden me hier eens moeten zien glunderen, ik ben trots op jullie!

Sandra, wat leuk om ook van jou te horen! Jij en Ymke worden hier nog heel erg vaak genoemd en jullie cadeauschilderij hangt boven Sunny’s bureau. Jullie krijgen ook de groeten van Philip (waarschijnlijk uit Frankfurt) die hier was met een groep studenten.
Ymke, op de foto zie je de flat waar ik in leef (die roze witte). Ik verwacht dat het iets anders is dan waar jullie in verbleven, want ook dit kan ik niet terughalen vanuit jouw videobeelden.
Grappig ook dat verhaal van Mary.. Sunny komt overigens morgen weer naar Nederland, dus misschien zien jullie die nog.

Ing, ik heb het er met Rama nog niet over gehad over dat rechts en links gedoe. Enerzijds omdat ik weet dat ze me niet zal begrijpen, anderszijds omdat ik het nogal onbeleefd vind in een vreemde cultuur ineens te vragen met welke hand ze hun reet afvegen. Als je het eerlijk wil weten.. Ik doe de “andere handelingen” inmiddels met links (daarnaast ben ik de gelukkige bezitter van 3 rollen wc-papier!) Niet alleen vanwege het eten, maar ook omdat ik met rechts het bakje water beter kan mikken..

Papa, hoe bedoel je de loodgieter? Ik trek door door een emmer water in het gat te gooien, als je dat bedoelt. Maar het water deed het niet, dus kon ik ook geen emmer vullen...

Elis, bedankt voor je postduif! Ik heb hem ontvangen! Maar toen hij voor de derde avond voor mijn raam die boodschap zat te roekoe-en en mij uit mijn slaap hier, besloot ik hem maar even weg te jagen. Heb hem teruggestuurd naar jou, met een berichtje!

Vrijdag avond ben ik gaan shoppen met Rajani. We zouden alleen voor jurken gaan, dacht ik. (Ym, ze hoefden ze me niet aan te praten. Ik werd zo aangestaard op straat dat je niet anders wil dan ook zo’n ding, in de hoop dat het staren minder wordt) Maar vrouwen kennen vrouwen en Rajani nam me mee naar het centrum waar we nog veel meer inkopen hebben gedaan. Het bleek dat Rajani een shoplijstje van Sunny had meegekregen… We hebben wat gegeten in het centrum, bij een redelijk duur restaurant volgens mij. Voor 5 euro waren we allebei klaar. Het is werkelijk ongelofelijk.

Ik zag trouwens dat ik in mijn vorige berichtje een zin niet had afgemaakt, ik wilde jullie laten raden hoeveel de lunch met Rama in het centrum me gekost had.. Maar alleen mama heeft een bod gedaan… Mam, geloof het of niet, ik was 40 cent kwijt. Overigens moet je hier wel afdingen, wat door mijn blanke huid moeilijk is. Ze weten immers dat we rijk zijn. (En dat ben je hier algauw…)

Het weekend is rustig verlopen. Zaterdag een keertje Thijs gespeeld (grapje, Thijs)… Hoewel we hier nog geen TV hebben, dus ik heb maar een boek gepakt. Die TV gaat er volgens mij nog wel komen. Het is heerlijk om je nergens zorgen over te hoeven maken en te weten dat je nog uren hebt om lekker te lezen. Zondag heb ik met Rama het Salar Jung museum bezocht. Het is een collectie van veel teveel items die Salar Jung III heeft verzameld. Het was aardig om te zien, maar niet verbazingwekkend.

Maandag waren mijn jurken klaar en na het ophalen zijn we nog even de stad ingegaan om een paar schoenen te kopen. Nu heb ik echte sandalen in plaats van mijn inmiddels afgedragen slippers. Nu ik gisteren ook nog enkelbandjes heb gekocht (die geluid maken als je loopt heel grappig), ben ik een echt India’s meisje en word al minder aangekeken op straat.

Mijn Telugu gaat erg goed. Ik kan al verschillende dingen zeggen en geboden als, zit, sta of kijk aan de kinderen duidelijk maken. Ik leer elke dag wat nieuwe woorden, hoewel de grammatica me nog compleet onduidelijk is. Toch blijft het aanleren van nieuwe woorden aan kinderen erg moeilijk.. Maar wat wil je na twee weken…

Ik heb mijn rust gevonden op het gebied van de logopedie. Ik kwam er van de week achter dat de logopediste een 18 jarig meisje is, dat sinds juli van school komt en over een heleboel dingen ook in het duister tast. Ik vertelde haar dat ik me even geen raad wist met een blinde en autistische jongen, je kon aan haar blik zien dat ze opgelucht was dat ze niet de enige was. Vandaag heb ik haar moeten uitleggen waarom het belangrijk is aan de mondmotoriek te werken van een kind en waarom we eigenlijk door de neus zouden moeten ademen. Ook een jongen die compleet in extensie letterlijk naar binnen werd gesleept, wist ze niet wat ze moest doen. Gelukkig had ik goed opgelet bij Florentine…Ik denk nu bij mezelf dat het niet veel slechter kan worden dan dit, dus het fokt me niet meer zo op als ik even iets niet weet. Gelukkig kan ik nog wel wat hulplijnen inschakelen.. vooral de call (email) a friend vind ik erg handig.

Soms voelt het voor mij alsof ik de stagebegeleider van de logo ben. Ik moet haar nog erg helpen bij het schrijven van het daily report (een basale vorm van dossiervoering) en ook van lessen voorbereiden heeft ze volgens mij nog nooit gehoord. Vandaag heb ik haar voorzichtig meegenomen in het voorbereiden van een taalles voor 5 downers. Ik heb het meeste voorgezegd, maar ik hoop met kleine stapjes dat zij ook wat meer creativiteit gaat krijgen in haar lessen.

Heb ook mijn camera maandag meegenomen naar school. Op de foto’s kan je me zien zitten met drie kleine kinderen. Een van de drie vond de stapelbekers die ik had gekocht zo leuk dat ze het letterlijk in haar broek deed van het lachen… Great!

Mijn adres hier overigens is:
Esther van Niel
p/a Child Guidance Centre
P.B. No. 1504
Nehru Nagar, Ramanthapur
Hyderabad – 500 013
India

Goed, ik ga er nu weer mee stoppen voor vandaag, ik hoop weer op een heleboel reacties!

Liefs

Nog even een toelichting op de nieuwe foto's:
Je ziet ons buurmeisje met de helm van haar vader, Het Salhar Jung museum van de buitenkant, de maan vanaf het balkon, mij in een punjabi en de logo en ik met wat kinderen.

  • 15 Februari 2006 - 13:10

    Hermiek:

    Hee meisje! Wat zul jij het daar geweldig hebben.. ik kan nog steeds niets anders zeggen dan hoe ontzettend jaloers ik op je ben! En je verhalen zijn geweldig.. en ik zal je snel wat sturen!!
    Dikke kus Hermiek

  • 15 Februari 2006 - 13:17

    Elise:

    He, duif in goede orde ontvangen. Heb hem wel de nek omgedraaid om dat ie maar bleef roe-koe-en. Dus ik heb zeer zeker aan je gedacht...

  • 15 Februari 2006 - 13:25

    Richard:

    Hoi liefje,
    Even een welkome afleiding op mijn werk tussen alle stress door... blijven leuke verhalen en hoop er nog veel te horen voordat ik jouw kant op kom.

    Hoop dat Rama niet al te boos wordt als ik jou wegkaap in Juni ;)

    Ik mis je, en bij deze een hele dikke kus
    XXX

  • 15 Februari 2006 - 13:35

    Papa:

    Wat reageren sommige mensen toch snel zeg. Dacht ik weer als eerste het bericht gelezen te hebben (zonder dat ik de e-mail had geraadpleegd) en dan zijn die twee meiden me al weer voor!!!
    Bij ons gelukkig geen postduiven, maar we denken veelvuldig aan je. Ik had even gehoopt dat je met één van je jurken op de foto zou staan, maar dat komt waarschijnlijk nog wel. Beide oma's vonden het onwaarschijnlijk dat we op deze manier contact met elkaar hebben, maar toen ze zelf het berichtje hadden geschreven begrepen ze het wel een beetje. Jij mag dan wel trots zijn op je oma's, mag jij raden wat wij zijn op jou. Helaas heb ik niet gegokt op het bedrag, want dan was ik mijn geld kwijt geweest. Ik zat natuurlijk veels te hoog. Je moet alleen nog wat bruiner worden volgens mij om een echt Indiaas meissie te worden, maar dat gaat binnenkort wel lukken. Op de O.S. scoort India nog niet zo sterk met haar twee deelnemers, maar wie weet. De foto van jou op school ontbrak nog op de site, misschien wat vertraagd, maar alles komt goed. Hier begint het wel lichter te worden 's avonds, maar qua temperatuur is het herfst. Ben je al een beetje gewend aan de warmte of valt het wel mee. De loodgieter hoefde inderdaad niet te komen als de afvoer niet verstopt kan zitten! Ga rustig door met lesgeven, dan heb je al een voorsprong voor september in Utrecht, mits Rama je laat gaan!! Dikke kus en tot mails/SMS. XX

  • 15 Februari 2006 - 14:56

    Ingrid:

    Ging ik even kijken of je mijn email al had beantwoord (ja dus)en worden we meteen weer op een leuk verhaal getrakteerd! Het blijft echt gaaf om de belevenissen te volgen. Te meer omdat hier gewoon alles doorgaat en er niet zoveel spectaculairs gebeurt.
    Het is inderdaad een sport om te proberen de eerste te zijn die reageert. Jammer Ed; voor mij wel geinig: ik ben nu eens eerder dan Bep!
    Nou Es, voor de tweede maal vandaag een dikke kus van ons alle vier. Doei!!

  • 15 Februari 2006 - 15:38

    Marit:

    Heey sweetie,
    ik moet nog ff zeggen dat ik eerst havo advies had gekregen maar dat er havo/vwo van is gemaakt nadere informatie word nog wel gegeven. doeg doeg
    maartje

  • 15 Februari 2006 - 15:46

    Mamma:

    Zo te zien gaat het lukken om vlak achter mijn zus aan te komen met mijn reactie. De foto's hebben we nu inmiddels ook binnen. Gaaf hoor die jurken! Ik ben blij voor je dat je nu wat betreft het stagewerk ook je rust hebt gevonden. Je komt straks terug als een volwaardige docente! Ik hoop ook dat je inmiddels een beetje gewend geraakt bent (voor zover dat ooit went...) aan de gehandicapte kinderen en het lijkt me prachtig om wat verandering te kunnen brengen in de aanpak van de kinderen, zoals ze dat daar tot nu toe gewend waren. Gisteren gezellig aan de telefoon gebabbeld met Sylvia (Richard's moeder). Leuk dat ze ons even belde, we houden goed contact. Ga je niet te hard met boeken lezen, of hebben ze daar ook een bibliotheek? Nou Esther, we gaan de berichten weer doorgeven aan oma en je zult zien, er zullen van steeds meer kanten reacties komen. Tot mails en een knuffel van mij.

  • 15 Februari 2006 - 15:47

    Rieneke:

    he Es, leuk vberhaal en stoere outfit:) nog geen rekeningen voor je en Emily komt waarschijnlijk as zondag. keep up the good work en ik zal ff tegen thijs zeggen dat hij berucht of beroemd (voor nadere invulling mogelijk:):) wordt. as zaterdag jessup nationale ronde HOEZEE:):):) xx

  • 15 Februari 2006 - 15:48

    Mamma:

    Dat is nou jammer, zit Marit er weer tussen. Maar ja, dat was ook belangrijk nieuws, toch?

  • 15 Februari 2006 - 18:03

    Gerrie:

    Hoi Eshter

    Wat zie je er fantastisch uit in die kledij die ze daar veel dragen. Wat een kleurrijk gezicht is het als je een paar dames naast elkaar ziet in dat land he! Wat mij opviel dat de kinderen er ook goed gekleed uitzagen op de foto. Geniet nog steeds van je verhalen en foto´s.
    Groetjes Gerrie

  • 15 Februari 2006 - 18:34

    Helen:

    Hallo Esther!
    Leuk om je India-verhalen (en foto's) te kunnen volgen op je website! De foto's en jouw verhalen geven een goede indruk. Ongelofelijk dat je al na een dag foto's van jou op je website kon zien...in India....! De techniek staat voor alles. Naar ik lees heb je het er goed naar je zin. Op de foto's lijkt het ook mooi weer te zijn....heerlijk! Ik heb het nog steeds druk met voor de klas staan en alles eromheen (zaterdag was er open huis en moest ik mini-lesjes geven aan ouders en aanstaande leerlingen!), mijn scriptie en IVLOS. Je begrijpt: ik ben jaloers op jou in India! Geniet ervan.
    Liefs
    Helen

  • 15 Februari 2006 - 18:39

    Edu:

    Joy! Wat kan jij lullen zeg! Nog meer op papier dan in het echt! ;-) Leuk om te lezen.
    Hier in het koude kikkerlandje voert de griep de boventoon.

    Enjoy en tot later...

  • 15 Februari 2006 - 20:47

    Fieke:

    Hey essie, je jurken zijn echt geweldig, jij indiase schone!!!

  • 16 Februari 2006 - 09:04

    RIENEKE:

    ESTHER KAN JE JE MAIL FF LEZEN ER IS SPOED BIJ. THANKS!!! no worries, just a question....

  • 16 Februari 2006 - 19:28

    Beppie:

    lieve ester ik heb net je vader aan de telefoon gehad,ik weet nu van wie je je humor heb meegekregen dat is je pa,we hebben altijd gein met elkaar,ik moest hem even vertellen dat ik hier met tranen in mijn ogen van het lachen,het verhaal van hoe ze hun kont afvegen wat netjes he?links of rechts hun reet afvegen ik zag het al voor me,wat een humor !!!!!!!!!!!!.ga zo door ester ik geniet van je verhalen en dat ze je daar,na dat half jaar willen houden verbaas me niets,ik heb gewoon kleuren van het lachen .een dag niet gelacheneen dag niet geleefd wat jij?morgen ben ik weer van de partij,word vervolgd ester tot morgen!!!!!!!!!!!!

  • 16 Februari 2006 - 22:31

    Rianneke:

    Heee Esther! Eindelijk kan ik je berichten lezen, op de een of andere manier was de server telkens andere dingen aan het doen als ik hier wilde kijken wat je allemaal beleefd had. Geweldige verhalen, nu al! Wat goed dat je een huisgenoot hebt, voor de heimwee-momenten die er vast ook wel zijn... En goed dat je al meteen hard aan de slag kan, en jezelf nuttig kan maken daar! Dat moet vast goed voelen. Wat dat betreft: als ik iets voor je kan doen (opzoeken / mailen / opsturen) op logopedisch gebied, dan weet je me te vinden, toch? He liefie, leuk om al je verhalen te lezen en tot mails!

  • 17 Februari 2006 - 12:52

    Beppie:

    Ester hier ben ik weer,hoe gaat er mee,brieven beantwoorden dat vind ik leuk maar,het is best moeilijk voor mij maar je moet maar denken we gaan er voor.ik heb je verhaal van 16 februarie uitgeprint,dan moet het gaan lukken .je verhalen zijn lekker uitgebreid en dan kan je het ook goed onthouden meestal lees ik het 3keer en dan zie ik je ingedachten daar in datvreemde en verre land lopen,ja meisje dat noemen ze fantasie .De Foto's daar geniet ook van
    je bent best fotogeniek. wat goed dat je daar al je draai hebt gevonden in zo'n korte tijd ,en dat je al zoveel voor de kinderen daar er voor ze kan betekenen,en je moet maar denken dat je de taal die daar gesproken word niet in een dag beheerst,je moet maar denken Keulen en Aken zijn ook niet in een dag gebouwd.Wat is het daar goedkoop Ester ,als je daar zin in hebt kan je voor de verandering ,lekker uit je dak gaan.word vervolgd

  • 17 Februari 2006 - 12:54

    Maarten:

    Ha esther, mooie verhalen om te lezen! Ik denk dat je veel had verwacht maar dat het zo is waarschijnlijk niet. BMR mist je wel hoor. Gister voor het eerst sinds de kerst geroeid,...zonder coach. het is een begin zullen we maar denken.
    groetjes uit utrecht!

  • 17 Februari 2006 - 14:02

    Thijs:

    Heheh, de opmerking jegens mijn levenstijl daargelaten, een leuk verhaaltje.

  • 17 Februari 2006 - 16:21

    Rieneke:

    He Es, alles is geregeld! Emily komt morgen! super gezellig. enne de reactie van thijs is wel na 15 uur geplaatst:):) dus toch een bevestiging dat hij er niet uit is voor 15 uur;) grapje thijs;) veel plezier van het weekend!!!

  • 18 Februari 2006 - 10:34

    G:

    hey es wat fijn om te horen dat het zo goed met je gaat, ik vind het heel goed van je dat je dit doet, als je nou ook wat roeitermen leert in die taal (3 naar 10 ofz0) dan kunnen we onze tegenstanders flink in verwarring brengen haahahah
    veel liefs guido

  • 18 Februari 2006 - 13:21

    Joosje:

    In een korte tijd al helemaal Indiaas, inclusief de mooie kledij. Erg leuk om op de hoogte gehouden te worden van je prachtige verhalen, ben wel een beetje jaloers hoor!
    Liefs Joosje

  • 19 Februari 2006 - 16:58

    Beppie:

    hallo ester het is 19 februarie,mooi weer hier ben net thuis heb de hele N.A.gelopen .dat geeft de zondag kleur ,wat doen jullie daar op de zondag is het voor jou ook een vrije dag?of is het net een dag als alle anderen?
    de tijd gaat hier vlug ,maar als ik lees wat jij allemaal doet op 1dag dan moeten voor jou de dagen ook omvliegen!!!!
    en de weken ook lieve meid je bent zo weer thuis,en een hele ervaring rijker,dit half jaar kan niemand je afnemen.h.g.en word vervolgd.

  • 20 Februari 2006 - 09:55

    Lianne:

    He Es!
    Ik lees met heel veel plezier en natuurlijk een beetje herkenning je verhalen. Echt super leuk! Ik heb het ontzettend naar mijn zin bij de Trappenberg maar ben ergens wel een beetje jaloers op je. Het begint bij mij ook weer te kriebelen als ik je verhalen lees. Even saaie scriptieverhalen voor als je deze nog niet gehoord hebt. Concept is voldoende, nog een paar aanpassingen voor een beter cijfer. Dag van de Foniatrie is op 1 april. We gaan de powerpoint aanpassen en nog een keer oefenen. Ik geloof dat we woensdag over 3 weken af hebben gesproken om de scriptie aan te passen. Ik hoop dat dat beperkt blijft tot 1 dag. verder gaat alles hier goed. Nog 2 dagen stage en dan ga ik lekker skien! Heb ik super veel zin in. Blijf vooral veel schrijven.
    Groetjes Lianne

  • 20 Februari 2006 - 11:07

    Renske:

    Hey lieve Es!

    Toen ik terug kwam van wintersport stond er al een heel boekwerk van jouw verhalen op me te wachten! Haha! Super leuk! Ik ben blij dat je inmiddels een beetje je draai gevonden hebt daar. En blijkbaar kunnen jij en de logo echt van elkaar leren, dus probeer daar je voordeel uit te halen!
    Lieverd, blijf genieten!

    Dikke kus!

  • 21 Februari 2006 - 07:20

    Beppie:

    hallo ester
    ik ben er vroeg bij zoals je ziet .ik kon niet meer slapen en ik dacht ik ga even een berichtje aan ester sturen .ik vind het zo leuk om de reacties te lezen,die je krijgt,dat is ook al een heel verhaal
    ,je kan maar ergens van genieten he?ik wacht in spanning af,wat je nu weer heb meegemaakt,wat ik mee maak op mijn leeftijd daar geniet ik ook elke dag van ,als je dat leuk vind ,moet je mij dat maar laten weten,op fitniss b.v.dat is mijn sportdag en dan ga je ook met verschillende mensen om,en dan de lol die we soms hebben onder koffie,dat is voor mij ook genieten.!!!!!!!en ik denk dat jij,zo ver van huis ook met verschillende mensen in aanraking komt,dat je denkt ,leuk om te weten en mee te maken.of zit ik nu maar uit me nek te kletsen.nu ester ik hoor nog van je of je dat leuk vind,word vervolgd (beppie)ten ham

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Al vier jaar dromen Floor en ik ervan om samen naar Thailand te gaan. Nu komt het er dan ook daadwerkelijk van! Na twee maanden komt Richard naar Bali om aan te haken. Wij samen zullen nog zes maanden op reis gaan in Azie en Australie en Nieuw Zeeland.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 119
Totaal aantal bezoekers 58821

Voorgaande reizen:

01 September 2010 - 28 April 2011

Wereld Reis Esther en Richard

05 Februari 2006 - 06 Februari 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: